V souvislosti s bojem proti mezinárodnímu organizovanému zločinu a terorismu se stále častěji objevují hlasy pro filtrování informací předávaných prostřednictvím Internetu. Ačkoli organizovaný zločin (a zvláště v nadnárodní formě) představuje mimořádné bezpečností riziko, které může ohrozit stabilitu světového hospodářského systému, je skutečně nutné proto zásadním způsobem omezovat ústavně zaručené svobody jednotlivce? Článek se zabývá souvisejícími aktuálními právními aspekty cenzury Internetu v ČR a ve světě.
Cenzura
Internetu – krutá realita?
Cenzura obecně
Cenzurou se obecně rozumí
kontrola a omezování sdělování informací – ať už předávaných mluveným slovem,
tiskem nebo dalšími formami vyjadřování. Cenzura, jak ji známe, bývá zpravidla
zřizována státem, náboženskou organizací, armádou, vedením firmy apod. za
účelem udržení ideologického monopolu, uchování státního, firemního či
vojenského tajemství nebo uchování hlásaných morálních principů. Často bývá
doprovázena kriminalizací toho, kdo by se ji snažil obejít [1]. Vzhledem
k obsahové charakteristice „Cenzury“ by bylo logické ji hledat spíše
v zemích s autoritativním, resp. komunistickým režimem.
V posledních několika letech se ovšem tyto praktiky (zejména
v souvislosti s rozvojem informační společnosti, respektive Internetu
a elektronické komunikace) rozšiřují i do demokratických zemí, Českou republiku
nevyjímaje.
Internetová cenzura bývá definována
jako kontrola, filtrování nebo potlačování informací publikovaných na
Internetu, včetně přístupu k těmto informacím [2]. Otázkou však zůstává,
nakolik je opravdu možné Internet důsledně cenzurovat (zejména vzhledem
k jeho téměř celosvětové dostupnosti), a jak efektivní může takováto
cenzura být. Pro technologicky vyspělé země s rozšířeným přístupem na
Internet je totiž charakteristické, že uživatelé Internetu velmi snadno prolomí
jakékoli omezení nastavené státem, případně jinou organizací.
Cenzura a Česká republika
Na území České republiky se snad
s první (oficiální) cenzurou Internetu setkáváme až v roce 2008, a to
v souvislosti se společností Vodafone Czech Republic a.s. („Vodafone“). Ta prostřednictvím tiskové
zprávy ze dne 26. června 2008 informovala nejen českou společnost, že „jako první operátor v ČR automatickyblokuje u všech svých zákazníků přístup k internetovým stránkám s nelegálním obsahem“, a to pokud
jde o mobilní připojení. Dále bylo v tiskové zprávě uvedeno, že zákazníci
Vodafonu mohou navíc využívat novou službu „Blokování stránek pro dospělé“,
která má zamezit například dětem přistupovat k wapovým a internetovým stránkám,
audiotexovým službám a prémiovým SMS s nevhodným
obsahem. Za nevhodný obsah označil Vodafone přitom erotiku, násilí, drogy a
alkohol, hazardní hry a zbraně.
Svůj krok k automatické
blokaci uvedených internetových stránek odůvodnil Vodafone společenskou
nebezpečností dětské pornografie nebo propagace rasismu, přičemž tak údajně
reagoval na rostoucí zájem rodičů o ochranu dětí před nevhodným obsahem, který
na ně v internetovém a mobilním světě číhá. V dalších odstavcích tiskové
zprávy jsme se dočetly, že za nelegální obsah považuje Vodafone zejména dětskou pornografii a podporu a
propagaci hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Při
blokování internetových stránek měl přitom spolupracovat s firmou FastData
a mezinárodní neziskovou organizací Internet Watch Foundation, které sestavují
tzv. „černou listinu“, na jejímž základě poskytovatelé internetových a mobilních
služeb blokují přístup na příslušné stránky [3].
Z tiskové zprávy Vodafone
přitom vyplývalo, že ani Vodafone sám neměl jasno, jaký obsah je nelegální.
Spolupráce s mezinárodní neziskovou organizací Internet Watch Foundation je
příhodná, ovšem na druhé straně je třeba zdůraznit, že tato organizace se
zabývá výlučně dětskou pornografií, respektive sexuálním zneužíváním dětí
(„child sexual abuse“). Na jakých základech byla založena cenzura stránek
týkajících se propagace rasismu a jaký vůbec další obsah byl ze strany Vodafone
považován za nelegální nám zůstalo utajeno. Vodafone jaksi „zapomněl“
informovat společnost o tom, podle jakých konkrétních pravidel je blokován
tento „další obsah“.
Pokud jde o službu „Blokování
stránek pro dospělé“ (nebo jinou podobnou službu), je třeba zdůraznit, že tato
služba byla nastavena jako volitelná. Vzhledem k jejímu účelu a možnosti
vlastního uvážení v případě její aktivace nelze postupu Vodafone nic
vytknout, právě naopak. Současné poměry nasvědčují tomu, že právě omezení
přístupu dětí k některým zdrojům informací je tolik žádoucí. Vlastní
rozhodnutí v tomto směru však musí zaujmout rodič, jakožto osoba odpovědná
za chování svého dítěte.
Jinou otázkou však zůstává
„automatická blokace přístupu k internetovým stránkám s nelegálním
obsahem“. Zejména je třeba se ptát, kdo se může pasovat do role cenzora, tedy
rozhodovat o tom, zda konkrétní obsah je nelegální (tj. v rozporu se
zákonem), a dále podle jakého klíče se má rozhodovat. V některých
případech zajisté převáží společenský zájem nad ochranou základního lidského
práva, které v důsledku toho bude třeba nějakým způsobem omezit. Zvláště
v demokratických zemích je však nemyslitelné, aby roli cenzora zaujímal
jakýkoli soukromoprávní subjekt, který by si sám určoval pravidla cenzury.
Naopak bude žádoucí, aby roli cenzora zaujímal nestranný subjekt (státní orgán)
zmocněný k tomu příslušnou zákonnou úpravou (například soud), který by
soukromoprávním subjektům vždy ve vztahu ke konkrétnímu obsahu blokaci nařídil.
Jednu z klíčových tezí
v tomto směru obsahuje i nález Ústavního soudu České republiky ze dne 30.
března 2010 [4]. V souladu s touto tezí „nelze (přirozeně) a priori vyloučit, že v konkrétním případě bude
ochrana základního práva převažovat nad citovanými hodnotami, tj. že nebude
dána existence „naléhavé společenské potřeby“ na omezení základního práva […].
Právě proto je nutné zkoumat v každém
konkrétním případě (podle okolností konkrétní věci) splnění podmínky nezbytnosti omezení základního práva a svobody
jednotlivce v demokratické společnosti“.
Jedním ze základních práv a
svobod jednotlivce v demokratické společnosti je totiž v souladu
s článkem 17 Listiny základních
práv a svobod [5] právo na informace,
přičemž cenzura je nepřípustná. Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit
informace lze v souladu s Listinou základních práv a svobod omezit
pouze zákonem, a to za předpokladu, že jde o opatření v demokratické
společnosti nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu,
veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. Právo na informace
tak představuje jeden z nejdůležitějších základů demokratické společnosti; jeho
záruky jsou proto zvlášť důležité.
Vzhledem k tomu, že ústavní
hodnoty České republiky (včetně ústavních práv) jsou prima facie rovnocenné,
jejich případný konflikt je třeba posoudit testem proporcionality [6] a vážit,
zda je v konkrétním případě veřejný zájem natolik silný, že převáží i ústavní
právo na svobodu projevu. Takovéto posouzení je však předmětem soudní pravomoci
a nikoli soukromého subjektu.
Pro úplnost je nutno uvést, že
v současné době není na území České republiky platný žádný zákon, který by
zakotvil jednostranné oprávnění nebo povinnost kohokoli omezovat nebo měnit
informace přenášené prostřednictvím Internetu. Zákaz zpřístupnění informací na
Internetu tak může vyslovit pouze a výlučně soud na základě posouzení
konkrétních okolností, a to prostřednictvím rozsudku nebo předběžného opatření.
Případná odpovědnost (včetně odpovědnosti trestní) za zveřejnění nebo jiné
sdělení informací prostřednictvím Internetu není tímto nijak vyloučena.
Z výše uvedeného vyplývá, že
omezení přístupu uživatelů k informacím zveřejněným v prostředí
Internetu ze strany poskytovatele internetového připojení je možné pouze na základě smlouvy s tímto uživatelem,
tedy dvoustranného právního úkonu. Možnost uzavření takovéto smlouvy není
právním řádem České republiky zakázána ani nijak omezena. Naopak jakýkoli
svévolný zásah bez existence uvedené smlouvy je třeba hodnotit jako
protizákonný [7].
V souvislosti s vlnou
kritiky proti postupu Vodafone ve věci automatické blokace internetových
stránek s nelegálním obsahem se Vodafone rozhodl již neblokovat „další
nelegální stránky“. Zůstalo pouze u blokace internetových stránek obsahujících
dětskou pornografii, přičemž v těchto případech Vodafone přejímá (tj.
nijak neupravuje) hodnocení od britské organizace Internet Watch Foundation.
V souvislosti s tím je ovšem třeba podotknout, že běžnému uživateli
Internetu není seznam zakázaných stránek dostupný. Není tedy možné zjistit,
jaké konkrétní stránky jsou zakázány a zda se týkají skutečně jen dětské
pornografie a ne jiných (například i politických) témat. Je tedy otázkou, do
jaké míry lze spoléhat na prohlášení soukromého subjektu cenzurujícího Internet
podle vlastních pravidel, který de facto přebírá roli nezávislé justice.
Co se týká dětské pornografie, po
vzoru Vodafone přistoupili k její cenzuře v prostředí Internetu i
další operátoři působící na českém trhu. Možnost cenzury si přitom zpravidla
zakotvují v obchodních podmínkách, které tvoří nedílnou součástí smlouvy
uzavírané s uživatelem Internetu.
Cenzura Internetu ve světě
Cenzurou Internetu ve světě se
zabývá hned několik organizací. Jednou z nejznámějších je však organizace
známá pod názvem „Reporters Sans Frontiers“, tedy Reportéři bez hranic. Tato
organizace vede vlastní seznamy zemí, které se řadí mezi „Nepřátele Internetu“,
a zemí tzv. „Pod dohledem“. V aktuální verzi seznamu Nepřátel Internetu je
celkem 12 zemí, a to Barma, Čína, Kuba, Egypt, Írán, KLDR, Saudská Arábie,
Sýrie, Tunisko, Turkmenistán, Uzbekistán a Vietnam [8]. Uvedené státy se
zpravidla snaží o totální kontrolu nad Internetem. Z Internetu vytváří
úzce omezenou počítačovou síť, kam se dostanete pouze se schváleným přístupem,
a to pouze na stránky předem vybrané. Systematická represe uživatelů Internetu
není v těchto zemích ničím výjimečným, právě naopak. Za nejznámější případ
internetové cenzury lze považovat kolosální firewally budované v Čínské
lidové republice, které takřka znemožňují tamním obyvatelům přístup ke
všem informacím, jež čínská komunistická vláda považuje za nepohodlné. Na
podobném principu je založena i internetová cenzura v Íránu, ovšem s tím
rozdílem, že v této zemi je hlavním předmětem zájmu potírání stránek
hlásajících rovnoprávnost žen [9].
Na hranici cenzury a
pronásledování uživatelů Internetu jsou země „Pod dohledem“, mezi které se řadí
například Bahrajn, Bělorusko, Rusko, Malajsie, Thajsko, Turecko, Spojené
arabské emiráty, ale i (s velkým podivem) Austrálie a Jižní Korea. Na seznamu
těchto zemí nejsou tedy jen totalitní režimy, ale i významné země považované za
demokratické. Zatímco Austrálie se chystá zavést gigantický systém filtrování
internetu, Jižní Korea zase usiluje o zákaz anonymního přístupu k síti.
Obě země tak činí údajně z bezpečnostních důvodů ve snaze chránit své
občany [10].
Jakkoli se může zdát, že území
Evropské unie se internetová cenzura poněkud vyhýbá, není tomu tak. Cenzura
Internetu není v současné době ničím výjimečným ani v takových
demokratických zemích, jakými je například Francie, Itálie, Velká Británie či
USA. Internetová cenzura se zdá být zcela běžnou součástí lidského života,
neboť nelze zapomínat i na menší případy cenzury, jaké se vyskytují
v diskusních fórech. Přestože zásahy pověřeného moderátora do obsahu
diskuse mohou působit jako omezování svobody slova, provozovatel komerčního
serveru má k takovému jednání plné právo [11].
Závěr
Ačkoli jsou záměry organizace
Internet Watch Foundation jistě ušlechtilé a dětská pornografie je
zavrženíhodným zločinem, přesto by nemělo být přípustné, aby soukromý subjekt,
který de facto přebírá roli nezávislé justice, rozhodoval o tom, kde je hranice
mezi právem na přístup k informacím a veřejným zájmem. Takového hodnocení
by mělo být čistě na rozhodnutí soudního orgánu vždy v konkrétním případě.
Navíc, dovoluji si souhlasit s názorem některých dalších autorů článků o
internetové cenzuře, dle kterých je namístě využít jiných institutů než bez
rozmyslu zasahovat do základních ústavních práv. Především přichází
v úvahu cesta vzdělávání, a to nejen dětí, ale i jejich rodičů a učitelů.
Edukace tak může být zásadní při řešení těchto problémů, neboť dostatečné
znalosti tohoto předmětu a uvědomění si rizik v prostředí moderních
technologií bude jistě mnohemefektivnější.
Smyslem tohoto článku tak není
obhajoba stránek s dětskou pornografií nebo propagujících hnutí
směřujících k potlačení práv a svobod člověka, apod. Smyslem tohoto článku
je připomenutí si významu základních lidských práv a svobod. Jestliže dnes se
potýkáme s cenzurou pornografie, zítra to může být cenzura stránek
opozičních politických stran nebo něco horšího, jak naznačují dosavadní utajená
jednání o mezinárodní dohodě ACTA–
Anti-Counterfeiting Trade Agreement (česky: Obchodní dohoda proti padělání).
Dle dostupných informací totiž ohledně utajované dohodě ACTA panují značné
obavy, že tato může ohrozit samotnou podstatu internetové svobody. Dle
organizace Free Software Foundation "Dohoda
ACTA ohrožuje svobodný software, neboť vytváří atmosféru neustálého dozoru
a podezřívání, ve které je svoboda (...) chápána jako nebezpečný element,
nikoli jako element tvořivý, inovativní a vzrušující".
[3] Tisková zpráva společnosti
Vodafone Czech Republic a.s. ze dne 26.06.2008, publikováno na:
http://www.lupa.cz/tiskove-zpravy.
[4] Nález Ústavního soudu, Pl. ÚS
2/10, ze dne 30.03.2010.
[5] Viz usnesení předsednictva
České národní rady č. 2/1993 Sb., ze dne 16.12.1992, o vyhlášení Listiny
základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky.
[6] Test proporcionality zahrnuje
tři kritéria, a to: (i) princip vhodnosti (tj. zda je dané opatření vůbec
schopno dosáhnout zamýšleného cíle), (ii) princip potřebnosti (tj. nutnost
použití pouze toho nejšetrnějšího prostředku z více možných variant), a
konečně (iii) princip přiměřenosti (tj. újma na základním právu nesmí být
nepřiměřená ve vztahu k zamýšlenému cíli).
[7] Například v souladu
s ustanovením § 64 odst. 12 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, platí, že „pokud službu bylo možno využít jen částečně, anebo ji nebylo možno
využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na straně
podnikatele poskytujícího službu, je tento povinen zajistit odstranění závady a
přiměřeně snížit cenu nebo po dohodě s účastníkem zajistit poskytnutí služby
náhradním způsobem. Podnikatel poskytující službu elektronických komunikací
není povinen uhrazovat jejím uživatelům náhradu škody, která jim vznikne v
důsledku přerušení služby nebo vadného poskytnutí služby“.