Nález Ústavnío soudu zabývající se porušováním autorského práva neoprávněnou distribucí programů firmy Microsoft Corporation
v souvislosti s příkazem k prohlídce jiných prostor a pozemků včetně některých procesních pochybení.
K páchání trestného činu porušování autorského práva neoprávněnou distribucí programů firmy Microsoft Corporation
I. ÚS 424/2000
Ten, proti němuž vydaný příkaz k prohlídce směřuje (stejně
jako orgán, který jej má provést), v něm musí být označen tak, aby
o jeho totožnosti nemohly vzniknout nejmenší pochybnosti. Kogentní
ustanovení § 83a trestního řádu vyžaduje náležité odůvodnění
příkazu k prohlídce jiných prostor a pozemků a doručení tohoto
příkazu tomu uživateli dotčených prostor nebo pozemku, jež mají
být podle příkazu prohlédnuty. Z hlediska respektování ústavně
zaručených základních práv a svobod je zřejmé, že příslušná
prohlídka může být provedena toliko v prostorách toho subjektu,
který je v příkazu k ní řádně označen. Opačný postup, který
v souzené věci zvolil účastník řízení, když provedl prohlídku při
které byla odňaty věci v prostorách jiného subjektu než toho, vůči
kterému byl příkaz k prohlídce vydán, resp. neodstranil
pochybnosti, týkající se vlastníka nebo uživatele uvedených
prostor, tak vedl k porušení ústavně zaručených základních práv
a svobod stěžovatele, zakotvených v čl. 7 odst. 1, čl. 10 odst.
2, a čl. 12 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní
stížnosti stěžovatele Ing. R. N., kterou se domáhal zrušení
usnesení o nařízení domovní prohlídky ze dne 15. 5. 2000, zrušení
příkazů k prohlídkám jiných prostor, vyslovení, že postupem
orgánů, činných v trestním řízení došlo k neoprávněnému zásahu do
jeho základních práv a svobod, a vydání příkazu Policii České
republiky - Obvodnímu úřadu vyšetřování pro Prahu 6 vydat mu do
3 dnů od vykonatelnosti nálezu všechny odňaté věci, sloužící
k výkonu jeho povolání a podnikatelské činnosti, takto:
Ústavní stížnosti se zčásti vyhovuje.
Při prohlídce prostor stěžovatele v Praze 6, na základě
příkazu k prohlídce z 10. 5. 2000, ČVS OV6-595/30-Cu-2000,
porušila dne 17. 5. 2000 Policie České republiky - Obvodní úřad
vyšetřování pro Prahu 6 čl. 7 odst. 1, čl. 10. odst. 2 a čl. 12
odst. 2 větu druhou Listiny základních práv a svobod.
Ústavní soud Policii České republiky zakazuje v porušování
těchto práv pokračovat a přikazuje jí obnovit stav před jejich
porušením a vrátit stěžovateli odňaté věci, specifikované
v Protokolu o provedení prohlídky jiných prostor, ze dne 17. 5.
2000, ČVS: OV6-595/30-Cu-2000.
Ve zbývající části se ústavní stížnost zamítá.
Odůvodnění
I.
Ústavní stížnost ze dne 11. 7. 2000 podal stěžovatel
s poukazem na tvrzené porušení čl. 1, čl. 7 odst. 1, čl. 8 odst.
1, čl. 10, čl. 11 odst. 1, čl. 12 odst. 1, č. 13 a čl. 37 odst.
2 Listiny základních práv a svobod, a čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod proti provedení
domovní prohlídky v místě jeho bydliště, jakož i prohlídek jiných
prostor - prodejny firmy M., s. r. o., pobočky této prodejny,
a kanceláří a skladu firmy T., s. r. o. Konkrétně se stěžovatel
domáhal, aby Ústavní soud vyslovil v nálezu, že postupem orgánů
činných v trestním řízení došlo k porušení jeho shora uvedených
ústavně zaručených základních práv a aby přikázal Policii ČR
- Obvodnímu úřadu vyšetřování pro Prahu 6 vydat mu všechny odňaté
věci, sloužící k výkonu jeho podnikatelské činnosti a současně aby
příkaz k domovní prohlídce, resp. příkazy k prohlídce jiných
prostor zrušil.
V obsáhlé ústavní stížnosti stěžovatel především uvedl, že
získal živnostenský list v předmětu podnikání - koupě zboží za
účelem jeho dalšího prodeje a prodej podniká pod obchodním jménem
R. N. - M. Dále je jediným společníkem firmy M., s. r. o., a ve
firmě T., s. r. o., vykonává prokuru. Mimo nákup a prodej
počítačové techniky se obě firmy zabývají i montáží počítačů.
Obvodní soud pro Prahu 6 vydal dne 15. 5. 2000 v trestní věci
vedené u PČR OÚV Praha 6 pod ČVS: OV6-595/2000 podle § 83 odst.
1 trestního řádu příkaz k domovní prohlídce v místech pobytu
stěžovatele v Praze 6, ul. M., k níž došlo pro podezření, že ve
svých prodejnách a skladech v Praze 4 a Praze 6 dílem prodává
a dílem vybavuje počítače nelegálními kopiemi počítačových
programů, ke kterým nemá licenční smlouvu od výrobce těchto
programů firmy Microsoft Corporation, čímž dochází k páchání
trestného činu porušování autorského práva podle ust. § 152 odst.
1 trestního zákona. Ze stejného důvodu byly dne 10. 5. 2000 podle
ust. § 83a trestního řádu vyšetřovatelem OÚV Praha 6 s předchozím
souhlasem státního zástupce vydány příkazy k prohlídce jiných
prostor - prodejny firmy M., s. r. o., pobočky této prodejny
a kanceláří a skladu firmy T., s. r. o. Dne 17. 5. 2000 však
obsadily policejní orgány provozovnu stěžovatele, sídlící na
adrese Pod D., Praha 6 - Břevnov, jež není provozovnou firmy
M., s. r. o., ale kde podniká stěžovatel jako fyzická osoba.
Stěžovatel policii upozornil, že příkaz k prohlídce zní na jinou
osobu, a to na obchodní společnost M., s. r. o., která na uvedené
adrese nesídlí a nemá zde ani svou provozovnu. Rovněž samotný
způsob provedení prohlídky lze podle názoru stěžovatele stěží
považovat za zákonný. Všechny firemní počítače, kompletní
účetnictví firmy i další materiály prý byly zabaveny, aniž byl
pořízen jejich řádný soupis. V další části ústavní stížnosti
stěžovatel namítal, že mu nebylo umožněno nahlédnout do
příslušného spisu OÚV Praha 6 a že Obvodní státní zastupitelství
pro Prahu 6, vykonávající dozor ve smyslu § 174 trestního řádu,
nereagovalo na žádost jeho právního zástupce o vrácení neprávem
odňatých věcí a přezkoumání zákonnosti prováděných prohlídek. Dále
stěžovatel podrobně rekapituloval nežádoucí důsledky, které pro
něj jako pro podnikatele měl postup orgánů činných v trestním
řízení v popsaném případě a pokračoval rozsáhlou ústavněprávní
argumentací, ve které se především zabýval otázkami náležitého
zahájení trestního stíhání a povahou tzv. neodkladných úkonů (§
160 odst. 4 trestního řádu). Podle jeho názoru se jednalo ze
strany konajících orgánů o "očividnou svévoli" ve výkonu pravomoci
svěřené na trestním úseku, směřující ke zbavení jeho práv, která
mu příslušejí podle trestního řádu ať již jako poškozenému,
zúčastněné osobě, podezřelému či obviněnému. K porušení trestního
řádu došlo prý též tím, že nebyl dodržen předepsaný postup před
provedením prohlídek, spočívající v tom, že vykonat prohlídku lze
jen po předchozím výslechu toho, u koho se má takový úkon vykonat
(§ 84 trestního řádu) a že mu bylo odepřeno právo na právní pomoc,
aby se mohl protiústavním zásahům bránit již v přípravném řízení.
Podle stěžovatele mohlo ze strany orgánů činných v trestním řízení
dojít také k porušení listovního tajemství, neboť součástí dat
zachycených na zabaveném hardwaru je i firemní a soukromá
elektronická pošta a též k protiprávnímu zásahu do soukromého
života, do kterého nutno počítat též činnost profesní a obchodní
povahy.
Ve vyjádření k ústavní stížnosti uvedlo Obvodní státní
zastupitelství pro Prahu 6, že prohlídku jiných prostor lze
vykonat na základě písemného a odůvodněného příkazu vyšetřovatele
buď s předchozím souhlasem státního zástupce, nebo dokonce bez
jeho souhlasu, pokud jej nelze dosáhnout a věc nesnese odkladu (§
83a trestního řádu). V daném případě byly prohlídky provozoven
provedeny na základě řádných příkazů k prohlídce jiných prostor,
vydaných vyšetřovatelem po předchozím souhlasu státního zástupce.
Příkaz k prohlídce jiných prostor má formu rozhodnutí svého druhu
ve smyslu § 119 odst. 1, 2 trestního řádu. Těmito rozhodnutími se
operativně realizují určité úkony trestního řízení, které
pochopitelně zasahují do práv jiných osob a které je nutné provést
bez prodlení, aby nebyl ohrožen účel trestního řízení. Samotné
ustanovení § 83a trestního řádu neobsahuje taxativní výčet
náležitostí, které má příkaz k prohlídce jiných prostor obsahovat.
Podle názoru státního zastupitelství takovýto příkaz musí
především specifikovat prostor ve kterém má být prohlídka
provedena tak, aby nemohl být zaměněn s jiným. Z tohoto důvodu
není prý důležitá otázka faktického majitele nebo uživatele tohoto
prostoru, případně jeho názvu, neboť v mnoha případech tyto osoby
pro nevyjasněné vlastnické vztahy ani nejsou známy. Důležitý je
popis takového prostoru z hlediska uvedení přesné adresy a toho,
k čemu se užívá. Tento požadavek na nezaměnitelnost prostorů, kde
byly prohlídky vykonány, byl podle státního zastupitelství splněn.
Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 6 ve svém vyjádření
dále uvedlo, že námitka stěžovatele o neprovedení řádných soupisů
odňatých věcí se nezakládá na pravdě. O všech prohlídkách prý byly
vyhotoveny řádné protokoly, jejichž součástí jsou i popisy
a seznamy odňatých věcí, byla pořízena i podrobná fotodokumentace
a nedošlo tedy k porušení požadavku, stanoveného v ust. § 79 odst.
5 trestního řádu, neboť zajištěné věci jsou identifikovány
způsobem, že lze určit jejich totožnost. Pokud dále stěžovatel
namítal, že před prohlídkou nebyl proveden jeho výslech, pak podle
státního zastupitelství z dikce § 84 trestního řádu nevyplývá, že
by před prohlídkou prostor musel být vyslýchán jejich majitel nebo
uživatel, tedy samotný stěžovatel. De facto prý z tohoto
ustanovení plyne, že musí být vyslechnuta osoba, momentálně se
v prostoru nacházející, aby bylo dosaženo dobrovolného vydání
věcí. Dané ustanovení dokonce umožňuje neprovedení výslechu, pokud
věc nesnese odkladu a výslech nelze provést okamžitě. V daném
případě sám stěžovatel vyslechnut být nemohl především z toho
důvodu, že během výslechu by mohlo dojít k nezvratným změnám
v programech počítačů a tím ke zmaření účelu prohlídky. Při
vyšetřování počítačové kriminality je totiž zničení důkazů dílem
okamžiku a pokud by byl stěžovatel předem vyslýchán a teprve poté
probíhala prohlídka, nebylo by možno vyloučit, že by mohl např.
dát signál svým podřízeným k manipulaci s počítačovou sítí,
případně by tak mohli učinit sami zaměstnanci při zaregistrování
přítomnosti policie v daných prostorách. Z důvodu nepřítomnosti
stěžovatele v době konání prohlídky tedy byla řádně vyslechnuta
přítomná ředitelka firmy L. R-ová, přičemž k prohlídce bylo
přistoupeno teprve tehdy, když jmenovaná nebyla schopna předložit
licence k užívaným softwarovým programům a faktury o nákupech
počítačů. Státní zastupitelství dále pokračovalo ve svém vyjádření
názorem, že při realizaci účelu trestního řízení se přímo
předpokládá určité zasahování a omezování garantovaných práv
a svobod osob na řízení zúčastněných, pochopitelně s tím, že tyto
zásahy nutno minimalizovat. V daném případě je prý zřejmé, že
pokud se vyšetřuje podezření z páchání trestného činu podle § 152
trestního zákona prodejem počítačů s instalovanými programy, ke
kterým firma nemá příslušnou licenci, jakož i další nelegální
využívání takovýchto programů, nelze věc náležitě objasnit jinak,
než zajištěním počítačů včetně dalších věcí, které k takovéto
činnosti mají vztah a následným provedením znaleckého zkoumání.
Při všech prohlídkách byli, právě z důvodu minimalizace zásahu do
práv stěžovatele a jiných osob, přítomni počítačoví experti
Kriminalistického ústavu, který má statut znaleckého pracoviště,
aby se vyloučilo zajištění věcí a počítačů, kterých by
k objasnění případu nebylo třeba. Dne 24. 7. 2000 bylo po
postupném vyhodnocení dat stěžovateli vráceno veškeré účetnictví
na CD-ROM. Ohledně samotných počítačů je prý zřejmé, že do doby
vypracování kompletního znaleckého posudku je nelze stěžovateli
vrátit, neboť stran těchto počítačů, na kterých byly instalovány
nelegální programy, případně na kterých by tyto programy byly tzv.
vypalovány, připadá v úvahu postup dle § 55 či § 73 trestního
zákona (propadnutí či zabrání věci).
Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 6 dále odmítlo
námitky stěžovatele, týkající se údajného nereagování na žádost
jeho právního zástupce o přezkoumání postupu vyšetřovatele v dané
věci a neumožnění nahlédnout do spisu. Podnět právního zástupce
stěžovatele JUDr. L. ze dne 25. 5. 2000 byl prý řádně přezkoumán
a o jeho výsledku byl JUDr. L. vyrozuměn (doručeno 17. 7. 2000).
Námitku, že mu nebylo umožněno nahlédnout do vyšetřovacího spisu,
prý stěžovatel státnímu zastupitelství vůbec neadresoval. Co se
týče procesního postavení stěžovatele, ten nebyl osobou
zúčastněnou ve smyslu § 42 trestního řádu, jelikož jeho věci
nebyly zabrány - takové rozhodnutí přísluší pouze soudu. V době
prohlídek byl tedy stěžovatel zatím v postavení podezřelého.
Státní zastupitelství uzavřelo, že podle jeho názoru v dané věci
nedošlo k porušení stěžovatelových základních práv nebo svobod.
Ve vyjádření Policie České republiky, Obvodního úřadu
vyšetřování Praha 6, je uvedeno, že provedení prohlídky jiných
prostor ve smyslu § 83a trestního řádu na adrese Praha 6, Pod D.
(což je adresa prodejny, označené jako M. C.), proti kterému
zejména směřuje ústavní stížnost, proběhlo na podkladě souhlasu
Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 6. Pokud stěžovatel
namítal, že nařízení prohlídky znělo na společnost M., s. r. o.,
je prý možno konstatovat, že ze strany Policie ČR došlo
k pochybení v označení subjektu, v jehož provozovně byla nařízena
prohlídka jiných prostor, neboť z podkladových materiálů skutečně
vyplývá, že zde podniká jiný subjekt a to R. N. - M. Tato
skutečnost však podle obvodního úřadu vyšetřování neměla zásadní
vliv na právní důsledky provedené prohlídky, neboť v nařízení
prohlídky bylo místo specifikováno dalšími údaji - uvedením přesné
adresy a jména podezřelého. Prohlídka samotná prý byla provedena
v souladu s trestním řádem. Při podezření ze spáchání trestného
činu porušování autorského práva je běžnou praxí zajišťování
kompletních počítačů, přičemž pokud je zjištěno, že neobsahují
nelegálně získaný software, jsou vráceny podle ust. § 80 trestního
řádu, v případě opačném lze navrhnout propadnutí věci ve smyslu
§ 55 trestního zákona. K ostatním námitkám stěžovatele zaujal
obvodní úřad vyšetřování v zásadě stejné stanovisko, jako výše
uvedené Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 6.
II.
Po přezkoumání veškerých shromážděných podkladů k danému
případu dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je
zčásti důvodná. Ústavní soud se musel nejdříve zabývat otázkou,
čeho se stěžovatel vlastně domáhá a proti kterému, resp. kterým
konkrétním rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánu veřejné moci
brojí. Jak již totiž Ústavní soud několikrát konstatoval, je
v řízení o ústavních stížnostech vázán petitem návrhu, není však
vázán jeho samotným odůvodněním. V petitu předmětné ústavní
stížnosti stěžovatel především usiloval o to, aby Ústavní soud
vyslovil, že došlo k porušení jeho konkretizovaných ústavně
zaručených základních práv a svobod a aby přikázal Policii ČR
- Obvodnímu úřadu vyšetřování pro Prahu 6 vydat mu všechny odňaté
věci, sloužící k výkonu jeho podnikatelské činnosti. Tomu odpovídá
i charakter převážné části rozsáhlého odůvodnění ústavní
stížnosti, ze kterého rovněž vyplývá, že stěžovatel obsahově
napadá tzv. jiný zásah orgánu veřejné moci, spočívající
v samotném protiústavním provedení prohlídky jiných prostor.
Jestliže tedy stěžovatel v petitu dále požaduje "zrušení usnesení
o nařízení domovní prohlídky ze dne 15. 5. 2000 a současné zrušení
příkazů k prohlídce jiných prostor", nebylo možné mu v tomto směru
vyhovět. Ostatně pokud jde o napadený příkaz k domovní prohlídce
ze dne 15. 5. 2000 (Nt 1215/2000), Ústavní soud po věcné stránce
nezjistil, že by jeho vydáním došlo k porušení stěžovatelových
ústavně zaručených základních práv nebo svobod. Z obsahu ústavní
stížnosti ostatně vyplývá, že proti jeho vydání stěžovatel vlastně
v zásadě neargumentuje, když jeho námitky v převážné míře směřují
proti postupu policejního orgánu a Obvodního státního
zastupitelství pro Prahu 6 při provedení prohlídky jiných prostor.
Také ke zrušení příkazů k prohlídce jiných prostor (nehledě na
jejich nedostatečnou identifikaci v petitu ústavní stížnosti),
neshledal Ústavní soud dostatek důvodů, jelikož tyto příkazy
nevykazují v zásadě takové formální nebo obsahové vady, aby byly
způsobilé v tomto smyslu věc posunout do ústavněprávní roviny.
Stěžovatel se, jak uvedeno, domáhal předně vyslovení, že
samotným postupem orgánů činných v trestním řízení došlo
k porušení jeho základních práv a zejména pak i vydání odňatých
věcí. V tomto mu bylo nutno, z důvodů níže uvedených, zčásti
vyhovět.
Stěžovatel v prvé řadě poukázal na skutečnost, že příkaz
k prohlídce jiných prostor ze dne 10. 5. 2000, provedené dne 17.
5. 2000 v jeho provozovně na adrese Pod D., Praha 6 - Břevnov,
směřoval k prohlídce prostor jiné osoby - společnosti M., s. r.
o., která na uvedené adrese nesídlí a nemá zde ani svou
provozovnu. V této souvislosti Ústavní soud poznamenává, že
skutkově podobnou problematikou se již zabýval v řízení, vedeném
pod sp. zn. I. ÚS 201/01, kde odkázal na svoji ustálenou
judikaturu k ústavně zaručenému právu na domovní svobodu
podle čl. 12 Listiny základních práv a svobod, která svou povahou
a významem spadá mezi základní lidská práva a svobody, neboť spolu
se svobodou osobní a dalšími ústavně zaručenými základními právy
dotváří osobnostní sféru jedince, což představuje nezbytnou
podmínku důstojné existence jedince a rozvoje lidského života
vůbec. Jestliže proto ústavní pořádek ČR připouští průlom do této
ochrany, děje se tak toliko a výlučně v zájmu ochrany demokratické
společnosti jako takové, případně v zájmu ústavně zaručených
základních práv a svobod jiných sem spadá především nezbytnost
daná obecným zájmem na ochraně společnosti před trestnými činy
a dále tím, aby takové činy byly zjištěny a potrestány.
Přípustnost domovní prohlídky je třeba chápat jako výjimku, která
nadto vyžaduje restriktivní interpretaci zákonem stanovených
podmínek její přípustnosti. Ústavní soud v souzené věci rovněž
dovodil, že citovaný právní názor lze přiměřeně aplikovat na
provedení prohlídky jiných prostor.
Podle ustanovení § 83a odst. 1 trestního řádu nařídit
prohlídku jiných prostor nebo pozemku je v přípravném řízení
oprávněn státní zástupce, vyšetřovatel nebo policejní orgán.
Vyšetřovatel nebo policejní orgán k tomu potřebuje předchozí
souhlas státního zástupce. Příkaz musí být vydán písemně a musí
být odůvodněn. Doručí se uživateli dotčených prostor nebo pozemku
a nebyl-li zastižen při prohlídce, bezprostředně po odpadnutí
překážky, která doručení brání. Z příkazu k prohlídce jiných
prostor ze dne 10. 5. 2000 je zřejmé, že se týkal prodejny firmy
M., s. r. o., v Praze 6, ul. Pod D., a to všech prostor k této
prodejně přináležejících, neboť existovalo "důvodné podezření, že
se zde mohou nacházet PC, další nosná média a písemný materiál,
dokumentující trestnou činnost stěžovatele a jeho společností".
Rovněž v protokolu o provedení prohlídky jiných prostor ze dne
17. 5. 2000, ČVS: OV6-595/30-Cu-2000, je uvedeno, že byla
provedena prohlídka v prodejně firmy M., s. r. o., v Praze 6,
ulice Pod D.
Na základě těchto zjištění Ústavní soud konstatuje, že
prohlídka jiných prostor, která měla být provedena v prostorách
společnosti M., s. r. o., byla provedena v prostorách stěžovatele,
tedy rozdílného subjektu. Tuto skutečnost ve svých vyjádřeních
k ústavní stížnosti uznává jak Obvodní státní zastupitelství pro
Prahu 6, tak Policie ČR - Obvodní úřad vyšetřování pro Prahu 6.
Pokud uvedené orgány dané pochybení omlouvají tím "že není
důležitá otázka faktického majitele nebo uživatele daného
prostoru, případně jeho názvu, neboť v mnoha případech tyto osoby
nejsou známy z důvodu nevyjasněných vlastnických vztahů" (státní
zastupitelství), resp. že "místo provedení prohlídky bylo
specifikováno dalšími údaji a to uvedením přesné adresy, jakož
i uvedením osoby podezřelého stěžovatele" (policejní orgán), nelze
tento názor sdílet. I když v daném specifickém případě se jednalo
o právnickou osobu, jejímž jediným společníkem, jak vyplývá
z předloženého výpisu z obchodního rejstříku, byl stěžovatel,
z právního hlediska se jednalo o dva rozdílné subjekty - osobu
fyzickou a osobu právnickou. Ten, proti němuž vydaný příkaz
k prohlídce směřuje (stejně jako orgán, který jej má provést),
v něm musí být označen tak, aby o jeho totožnosti nemohly
vzniknout nejmenší pochybnosti. Argumentaci státního
zastupitelství by bylo možno přijmout pouze ve výjimečných
případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení a vlastníka nebo
uživatele prostor, ve kterých má být provedena prohlídka, není
možné při vynaložení veškeré námahy, jakou lze s přihlédnutím
k charakteru konkrétního případu požadovat, řádně identifikovat.
Kogentní ustanovení § 83a trestního řádu totiž vyžaduje náležité
odůvodnění příkazu k prohlídce jiných prostor a pozemků a doručení
tohoto příkazu tomu uživateli dotčených prostor nebo pozemku, jež
mají být podle příkazu prohlédnuty. Z hlediska respektování
ústavně zaručených základních práv a svobod je zřejmé, že
příslušná prohlídka může být provedena toliko v prostorách toho
subjektu, který je v příkazu k ní řádně označen. Opačný postup,
který v souzené věci zvolil účastník řízení, když provedl
prohlídku při které byla odňaty věci v prostorách jiného subjektu
než toho, vůči kterému byl příkaz k prohlídce vydán, resp.
neodstranil pochybnosti, týkající se vlastníka nebo uživatele
uvedených prostor, tak vedl k porušení ústavně zaručených
základních práv a svobod stěžovatele, zakotvených v čl. 7 odst.
1, čl. 10 odst. 2, a čl. 12 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod.
Dalším zjištěným pochybením Policie ČR - Obvodního úřadu
vyšetřování pro Prahu 6 ve zkoumaném případě bylo, že stěžovateli
nebyl po provedení prohlídky v provozovně na adrese Pod D., Praha
6, řádně předán opis protokolu o tomto úkonu, obsahující seznam
odňatých věcí. Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 6 ve svém
vyjádření k této skutečnosti uvedlo, že přítomná ředitelka firmy
L. R-ová souhlasila s tím, že tento protokol jí bude předán druhý
den v dopoledních hodinách a následně jej prý odmítla převzít
a podepsat. Podle státního zastupitelství tato okolnost "nemůže
mít vliv na posuzování zákonnosti provedené prohlídky, i když
nebyl striktně dodržen požadavek okamžitého předání protokolu ve
smyslu ust. § 79 odst. 6 trestního řádu". Z úředního záznamu
vyšetřovatele Policie ČR - Obvodního úřadu vyšetřování pro Prahu
6 ze dne 18. 5. 2000 (ČVS: OV6-595/30-Cu-2000), resp. z vyjádření
tohoto orgánu i ze zaslaných písemných materiálů vyplývá, že
stěžovatel se druhý den po provedení prohlídky (18. 5. 2000
"v ranních hodinách") domáhal vydání protokolu, přičemž byl
odkázán na pozdější dobu a že posléze byl protokol stěžovateli
zaslán prostřednictvím pošty, jelikož ho po telefonické výzvě
vyšetřovatele k jeho převzetí (ve stejný den v 19:45 hod) převzít
a podepsat odmítl. Dané pochybení sice není, s ohledem na výše
uvedené, takového charakteru, aby porušilo některé stěžovatelovo
zaručené základní právo (k tomu by došlo, pokud by bylo vydání
opisu protokolu stěžovateli nadále odpíráno), přesto je nutno
poznamenat, že se uvedený postup úřadu vyšetřování nacházel na
samé hranici ústavně přijatelného postupu. Naopak co se týče
dalších námitek stěžovatele, především ke způsobu provedení
prohlídky, příp. k předchozímu výslechu stěžovatele, lze
přisvědčit orgánům činným v trestním řízení, že při vyšetřování
trestné činnosti v oblasti počítačové kriminality je z principu
věci třeba postupovat s přihlédnutím ke konkrétnímu případu
operativně tak, aby nemohlo dojít k nezvratným změnám
v programech počítačů (což může být otázkou okamžiku) a tím
zmaření samotného účelu trestního řízení. K námitkám spočívajícím
v tom, že stěžovateli, který se nacházel v postavení podezřelého,
nebylo umožněno nahlédnutí do spisu, resp. nebylo mu přiznáno
postavení zúčastněné osoby ve smyslu ust. § 42 trestního řádu
s odpovídajícími právy, garantovanými trestním řádem, nutno
konečně uvést, že stěžovatelova argumentace v ústavní stížnosti,
brojící proti těmto, z povahy věci rovněž "jiným zásahům orgánů
veřejné moci" nenalezla své nutné vyústění ve formulaci návrhového
žádání (petitu návrhu), kterým je Ústavní soud, jak již výše
vysvětleno na rozdíl od odůvodnění vázán. Petit ústavní stížnosti
je formulován jednoznačně a nevzbuzuje pochybnosti, čeho se
stěžovatel především domáhal - totiž obnovení stavu před porušením
jeho základních práv a svobod tím, že Ústavní soud přikáže Policii
ČR - Obvodnímu úřadu vyšetřování pro Prahu 6 vydat mu při
prohlídce odňaté věci.
Podle ust. § 82 odst. 2 písm. a) a § 82 odst. 3 písm. b)
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, vyhoví-li Ústavní soud ústavní stížnosti, vysloví
v nálezu, které ústavně zaručené právo nebo svoboda a jaké
ustanovení ústavního zákona nebo mezinárodní smlouvy podle čl. 10
Ústavy byly porušeny, jakým zásahem orgánu veřejné moci k tomu
došlo a jestliže porušení spočívalo v jiném zásahu než je
rozhodnutí, zakáže příslušnému státnímu orgánu v tomto porušování
pokračovat a přikáže mu, aby, pokud je to možné, obnovil stav před
porušením. S ohledem na charakter věci a zjištění, že došlo
k porušení uvedených práv stěžovatele, rozhodl Ústavní soud, jak
ve vyhovující části výroku uvedeno. Ústavní soud však zamítl tu
část návrhu, jíž se stěžovatel domáhal zrušení příkazu
k provedení domovní prohlídky a současného zrušení příkazu
k prohlídce jiných prostor (§ 82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.).
V tomto směru odkazuje Ústavní soud na odůvodnění tohoto nálezu.
Pouze pro úplnost dodává, že porušení dalších základních práv nebo
svobod ve zkoumaném případě neshledal.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 13. března 2002
|