Rozhodnutí Ústavního soudu opět z oblasti domovní prohlídka, tentokrát však u advokáta a o odejmutí věci úzce spojených s výkonem jeho povolání (osobní počítač, diskety s klientskou databází a sdělenými informacemi)
Domovní prohlídka u advokáta a odejmutí věci úzce spojených s výkonem jeho povolání (osobní počítač, diskety s klientskou databází a sdělenými informacemi).
III. ÚS 486/98
Rozhodující a zavazující částí rozhodnutí (opatření) je vždy jen jeho výroková část, z níž se ty které rozhodné okolnosti (závěry) podávají; formální nesprávnost, které se jak státní zástupce, tak obecný soud ve stěžovatelově věci dopustili, je přirozeně nežádoucí, a podle názoru Ústavního soudu by nemělo k podobným vadám docházet, navzdory tomu však tato nesprávnost sama o sobě neústavnost ústavní stížností napadeného rozhodnutí pro svou nepatrnost založit nemůže, a to již proto, že k pochybnostem, vůči komu byl příkaz k domovní prohlídce vydán, nedošlo.
Nelze přisvědčit námitce (tvrzení) stěžovatele, totiž, že vydání příkazu k domovní prohlídce bránila skutečnost, že jako advokát, jemuž svědčí zákonem stanovená povinnost mlčenlivosti, disponuje (disponoval) řadou důvěrných informací, svěřených mu jeho klientelou; i když jde o povinnost státem přikázanou, a tedy i obecně chráněnou (§ 21 zák. č. 85/1996 Sb., o advokacii), nelze přehlédnout, že jde nikoli o výsadu advokáta, která by měla založit exempci z obecně platného (a zavazujícího) právního řádu, ale že se jedná o povinnost uloženou advokátovi v zájmu jeho klientely a pro její ochranu, a která v tomto smyslu a rozsahu požívá také příslušné ochrany; ochrana takto chráněných zájmů třetích osob podle současného právního stavu provedenou domovní prohlídkou nebyla dotčena proto, že vyšetřovateli domovní prohlídku provádějícímu, stejně jako dalším orgánům trestního řízení (státní zástupce, soudce), je zákonem uloženo zachovávat mlčenlivost o věcech (skutečnostech), o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem svých pravomocí.
Výslech je nepochybně procesní úkon a jako takový podléhá
režimu a podmínkám procesního řádu, v posuzované věci pak
trestnímu řádu (§ 55 odst. 1 tr. ř.) a o něm jako o řádném
procesním úkonu platí, že musí být v přiměřené formě (a obsahu)
protokolárně podchycen; nadto (předběžný) výslech před provedením
domovní prohlídky (a jiných obdobných procesních úkonů) jako
vážného, byť za zákonem stanovených podmínek zcela legálního
zásahu do ústavně zaručeného základního práva má (v případě
dobrovolného vydání věci v průběhu tohoto výslechu) tento zásah
odvrátit. Nelze proto předběžný výslech, jako zákonem
předpokládaný, a proto také nezbytný procesní úkon, nahradit
jakoukoli konverzací vedenou mimo protokol (a tudíž mimo vlastní
procesní úkon).
Ústavní soud rozhodl dne 21. 1. 1999 v ústním jednání
a v senátě ve věci stěžovatele JUDr. L. K., zastoupeného Mgr.
L. J., advokátem AK v Chebu, Mánesova 11, za účasti vedlejšího
účastníka Krajského státního zastupitelství v Plzni, proti
rozhodnutí Okresního soudu Plzeň-město ze dne 20. 10. 1998, sp.
zn. 5 Nt 945/98, týkající se příkazu k domovní prohlídce, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění
Ústavní stížností, podanou včas (§ 72 odst. 2 al. 1 zák.
č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona)
a za podmínek stanovených zákonem [§ 30 odst. 1, § 34 odst. 1, 2,
§ 72 odst. 1 písm. a) zákona], napadl stěžovatel pravomocný příkaz
k domovní prohlídce vydaný soudcem Okresního soudu Plzeň-město dne
20. října 1998 (5 Nt 945/98), tvrdil, že tímto příkazem, stejně
jako způsobem provedení prohlídky v jeho bytě, jak obecný soud,
tak zejména policejní orgány, které domovní prohlídku provedly,
všichni jako orgány veřejné moci, porušily jeho ústavně zaručené
základní právo na nedotknutelnost obydlí a soudní ochranu (čl. 7
odst. 1, čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod); podle
tvrzení ústavní stížnosti - stručně shrnuto - stalo se tak tím, že
jednak obecným soudem vydaný příkaz k domovní prohlídce trpí
formálními vadami (nesprávné označení jména stěžovatele), jednak
jak při vydání tohoto příkazu, tak v průběhu domovní prohlídky
nebyla respektována stěžovateli zákonem uložená povinnost
zachovávat mlčenlivost stran skutečností jemu, jinými osobami,
svěřených (stěžovatel je advokát) a dále, že výkon domovní
prohlídky byl proveden v rozporu se zákonem, neboť před jejím
zahájením nebyl proveden jeho předchozí výslech a nadto mu
policejními orgány byly odňaty věci úzce spojené s výkonem jeho
povolání (osobní počítač, diskety s klientskou databází
a sdělenými informacemi). V obšírně rozvedeném odůvodnění své
ústavní stížnosti, též z odkazem na nález Ústavního soudu ve věci
III. ÚS 287/96, svá tvrzení rozvedl a posléze navrhl, aby Ústavní
soud svým nálezem ústavní stížností napadené rozhodnutí obecného
soudu zrušil.
Obecný soud ve svém vyjádření, k němuž byl Ústavním
soudem vyzván (§ 42 odst. 4 zákona), poukázal na odůvodnění jím
vydaného příkazu k domovní prohlídce, který se v době projednání
návrhu státního zástupce jevil jako důvodný a dodal, že na vlastní
průběh domovní prohlídky, o jejímž výsledku není ostatně ani
informován, neměl vliv.
Krajské státní zastupitelství v Plzni k výzvě Ústavního
soudu (§ 42 odst. 4 zákona) se ke stěžovatelově ústavní stížnosti
vyjádřilo tak, že především poukázalo na povahu trestných činů (§
248 tr. z. ve zpřísněných kvalifikacích), pro něž je až dosud
(sám) vazebně stíhán obviněný I. M., objasnil skutečnosti, které
ve vztahu k osobě stěžovatele založily důvodné podezření, že
v jeho dispozici se nacházejí věci pro trestní řízení důležité
(listinný materiál - účetní dokumentace apod.), jimiž by jednak
bylo možné prokázat neoprávněnou manipulaci s penězi ve
společnosti s r. o. FC Union Cheb (v níž stěžovatel vykonával
funkci jednatele), jednak výši škody, k níž inkriminovaným
jednáním mělo dojít. Poukázal na jistou zvláštnost trestní věci,
v níž o vydání příkazu k domovní prohlídce požádal (manželka
stěžovatele je v dotčeném okrese předsedkyní soudu), a pokud jde
o "minimalizaci nebezpečí zásahu do zákonem uznávaného tajemství
(§ 21 zák. o advokacii)" uvedl, že přijal zvláštní opatření; ta
spočívala v tom, že v sídle stěžovatelovy kanceláře (v Praze)
domovní prohlídka nebyla provedena vůbec, domovní prohlídku
neprovedl policejní orgán, ale sám vyšetřovatel, s ohledem na
výkon advokátní praxe stěžovatelem nebyla provedena domovní
prohlídka jeho kanceláře a poté, co z výsledků domovní prohlídky
zjistil odnětí prostředků výpočetní techniky, uložil
vyšetřovateli, aby se sám jako první s odňatými záznamovými médii
seznámil, a pokud by zjistil, že tato obsahují údaje
o stěžovatelových klientech, přikázal mu taková média stěžovateli
vydat nebo je v jeho přítomnosti zničit. Nadto veškeré
administrativní práce s vyhotovením návrhu na vydání příkazu
k domovní prohlídce spojené prováděl osobně, bez asistence
zapisovatelky; připustil, že jeho nedopatřením se stalo, že
v záhlaví návrhu (označujícím věc, v níž návrh byl vypracován)
bylo stran stěžovatele uvedeno nesprávné (křestní) jméno, současně
však zdůraznil, že osobní data stěžovatele, jakož i jeho označení
ve výrokové části návrhu, jsou uvedena správně.
I když státní zástupce neučinil ve svém písemném
vyjádření konečný návrh, z obsahu vyjádření bylo zřejmé, že
ústavní stížnost pokládá za nedůvodnou; u ústního jednání před
Ústavním soudem dne 21. 1. 1999 posléze navrhl, aby ústavní
stížnost byla zamítnuta.
Vycházeje z tvrzení ústavní stížnosti, jakož
i z vyjádření účastníka řízení a vedlejšího účastníka, Ústavní
soud zjistil:
ze spisu Okresního soudu Plzeň-město zn. 5 Nt 945/98, že
soudce tohoto soudu k návrhu Krajského státního zastupitelství
v Plzni ze dne 19. října 1998 (1 KZn 82/98) vydal dne 20. října
1998 vůči stěžovateli (a dalším osobám) příkaz k domovní
prohlídce, dle něhož - pokud jde o stěžovatele - měla být domovní
prohlídka provedena "v bytě manželů JUDr. L. K.
a JUDr. M. B. na adrese ... (jde o byt v činžovním domě, který je
celý ve vlastnictví obviněného I. M."); ze záhlaví tohoto příkazu
je patrno, že věc, o kterou se jedná, je označena co do osoby
stěžovatele potud nesprávně, že jeho (křestní) jméno (za současně
správně vyznačených dat narození a jeho adresy) je uvedeno jako
"Jaroslav", zatímco v navazujících částech výroku, stejně jako
v odůvodnění posuzovaného příkazu, je jméno stěžovatele vyznačeno
správně (Ladislav);
z opisu protokolu o provedení domovní prohlídky
v bytě stěžovatele ze dne 26. října 1998, že jméno i příjmení
stěžovatele, stejně jako ostatní osobní jeho údaje, jsou uvedeny
správně, a že při této prohlídce byly odňaty věci (převážně
listiny) označené ve čtrnácti položkách včetně základní jednotky
k počítači a 4 kusů počítačových disket, a zejména, že od
předchozího výslechu stěžovatele (§ 84 tr. ř.) bylo upuštěno, a to
proto, že "věc nesnese odkladu a výslech nelze provést okamžitě";
z vyžádané zprávy Krajského úřadu vyšetřování
Západočeského kraje (detašovaného pracoviště v Chebu) ze dne 22.
prosince 1998, že (podle názoru vyšetřovatele) "předchozí výslech
proveden byl, nikoli však písemně", když (se stěžovatelem)
vyšetřovatel před započetím prohlídky "na toto téma hovořil",
a když navíc "z odůvodnění samotného příkazu k domovní prohlídce
je víc než zřejmé, z jakého důvodu byl vydán a o jaký okruh
písemností máme (sc. vyšetřovatel, resp. policie) zájem".
Vyšetřovatel připustil, že "zřejmě pochybil" (když v protokolu
o domovní prohlídce učinil poznámku v intencích ust. § 84 al. 2
tr. ř.) a že "dnes už není schopen přesně reprodukovat, čeho všeho
se jejich dialog týkal", nicméně že stěžovatel "musel vědět,
k čemu má domovní prohlídka směřovat";
z výpisů z obchodních rejstříků Krajských obchodních
soudů v Praze a Plzni, že stěžovatel spolu s obviněným I. M. jsou
účastni, zpravidla jako funkcionáři nebo členové dozorčí rady,
různých podnikatelských aktivit právnických osob kapitálově
a personálně propojených a zaměřených převážně na "koupi zboží za
účelem dalšího prodeje a prodej, zprostředkování v oblasti obchodu
či organizační činnost v oblasti sportu - fotbalového klubu
apod.".
Z takto provedených zjištění dospěl Ústavní soud
k závěru, že - s ohledem na četné aktivity stěžovatele
a s přihlédnutím k obvinění I. M. - podezření Krajského státního
zastupitelství v Plzni, že v dispozici stěžovatele se nalézají
(nalézaly) rozličné listinné doklady stran různých obchodních
a jiných vztahů mezi jednotlivými obchodními společnostmi, ať již
měly jakoukoli formu a zaměření, jevilo se jako důvodné, a že tyto
doklady v souvislosti s trestním stíháním obv. I. M. lze pokládat
za věc (věci) důležitou pro trestní řízení, a že proto příkazu
k domovní prohlídce vydanému obecným soudem k návrhu Krajského
státního zastupitelství v Plzni, nelze v zásadě ani z hlediska
zákona (§ 82, § 83 tr. ř.) ani z hlediska ústavně zaručených
základních práv nic podstatného vytknout, a to navzdory tomu, že
v záhlaví tohoto příkazu je stěžovatel označen nesprávným jménem.
Je tomu tak především proto - jak se jednoznačně v praxi
i procesní nauce uznává - že rozhodující a zavazující částí
rozhodnutí (opatření) je vždy jen jeho výroková část, z níž se ty
které rozhodné okolnosti (závěry) podávají; formální nesprávnost,
které se jak státní zástupce, tak obecný soud ve stěžovatelově
věci dopustili, je přirozeně nežádoucí, a podle názoru Ústavního
soudu by nemělo k podobným vadám docházet, navzdory tomu však tato
nesprávnost sama o sobě neústavnost ústavní stížností napadeného
rozhodnutí pro svou nepatrnost založit nemůže, a to již proto, že
k pochybnostem, vůči komu byl příkaz k domovní prohlídce vydán,
nedošlo a koneckonců, s přihlédnutím ke všem zjištěným okolnostem,
ani dojít nemohlo.
Obdobně nelze přisvědčit ani další námitce (tvrzení)
stěžovatele, totiž, že vydání příkazu k domovní prohlídce bránila
skutečnost, že jako advokát, jemuž svědčí zákonem stanovená
povinnost mlčenlivosti, disponuje (disponoval) řadou důvěrných
informací, svěřených mu jeho klientelou; i když jde o povinnost
státem přikázanou, a tedy i obecně chráněnou (§ 21 zák. č.
85/1996 Sb., o advokacii), nelze přehlédnout, že jde nikoli
o výsadu advokáta, která by měla založit exempci z obecně platného
(a zavazujícího) právního řádu, ale že se jedná o povinnost
uloženou advokátovi v zájmu jeho klientely a pro její ochranu,
a která v tomto smyslu a rozsahu požívá také příslušné ochrany;
ochrana takto chráněných zájmů třetích osob podle současného
právního stavu provedenou domovní prohlídkou nebyla dotčena,
jednak proto, že i vyšetřovateli domovní prohlídku provádějícímu,
stejně jako dalším orgánům trestního řízení (státní zástupce,
soudce), je zákonem uloženo zachovávat mlčenlivost o věcech
(skutečnostech), o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem
svých pravomocí, jednak také proto, že opatření přijatá státním
zástupcem (s výjimkou, o níž bude zmínka později), vzhledem ke
všem okolnostem věci, jeví se jako přiměřená.
Lze tedy uzavřít, že vzhledem k podnikatelským aktivitám
stěžovatele a z nich vyplývajícím vazbám na obviněného Mlátilíka
a dále též s přihlédnutím k okolnostem až dosud zjištěným,
skutečnost, že stěžovatel je advokátem, je okolností víceméně
nahodilou a jako taková také podružnou, a pod aspektem ústavně
zaručených základních práv a svobod nerozhodnou.
I když - de lege ferenda - si lze pro obdobné případy
představit přesnější úpravu podmínek, za nichž lze domovní
prohlídku a jí podobné procesní úkony nařídit, de lege lata,
z důvodů již vyložených, nelze ze zjištěného formálního nedostatku
ve vydaném příkazu ve prospěch stěžovatele nic vytěžit.
Posuzovanému příkazu k domovní prohlídce v bytě
stěžovatele nelze proto ani z hlediska ochrany ústavnosti nic
podstatného vytknout.
Na tomto závěru nic nemění ani stěžovatelův odkaz na
rozsudek Evropského soudu pro lidská práva (Niemity ca SRN
- A/251-B), neboť toto rozhodnutí - ostatně ve shodě
s přesvědčením Ústavního soudu - v případech podobných této věci
- pouze upozorňuje na možné prolínání sfér chráněných
profesionální povinností mlčenlivosti o skutečnostech spojených
s výkonem povolání (advokáta, lékaře apod.) s oblastí soukromého
života a obtíže s tím spojené; podstatné však je, že ve
stěžovatelově věci až dosud nic nenasvědčuje tomu, že by v jeho
případě "byly přezkoumávány doklady, které se týkaly jeho
klientů".
Jiná je však situace pokud jde o vlastní provedení
domovní prohlídky, odhlédnuto od takových očividných nesprávností,
jako je poučení o (ex lege nepřípustném) opravném prostředku,
které stěžovateli a jeho manželce bylo při předání příkazu
k domovní prohlídce poskytnuto, orgány domovní prohlídku
provádějící především přehlédly, že uživatelkou dotčeného bytu
a tedy osobou, která domovní prohlídkou nutně byla dotčena, je
také (podle současných poznatků z trestní věci I. M. na jinak
důvodném podezření zcela nezúčastněná) manželka stěžovatele Mgr.
M. B., vůči níž sice příkaz k domovní prohlídce rovněž směřoval,
nicméně kterou tyto orgány z hlediska jejího procesního postavení
zcela opomněly; vážným pochybením při provádění domovní prohlídky
proto je, jestliže domovní prohlídku provádějící orgán neprovedl
před započetím domovní prohlídky předběžný výslech ani stěžovatele
ani jeho manželky (§ 84 al. 1 tr. ř.).
Podle protokolu o provedení domovní prohlídky bylo od
zákonem vyžadovaného výslechu upuštěno proto, že "věc nesnesla
odkladu a výslech nelze provést okamžitě"; vysvětlení, které
vyšetřovatel k této okolnosti Ústavnímu soudu poskytl (viz vpředu)
je nejen zcela nedostatečné, ale již samo o sobě a jako takové
svědčí o tom, že vyšetřovatel význam předběžného výslechu
a vlastní jeho smysl zcela přehlíží.
Tak především, výslech je nepochybně procesní úkon
a jako takový podléhá režimu a podmínkám procesního řádu,
v posuzované věci pak trestnímu řádu (§ 55 odst. 1 tr. ř.) a o něm
jako o řádném procesním úkonu platí, že musí být v přiměřené formě
(a obsahu) protokolárně podchycen; nadto (předběžný) výslech před
provedením domovní prohlídky (a jiných obdobných procesních úkonů)
jako vážného, byť za zákonem stanovených podmínek zcela legálního
zásahu do ústavně zaručeného základního práva má (v případě
dobrovolného vydání věci v průběhu tohoto výslechu) tento zásah
odvrátit. Nelze proto předběžný výslech, jako zákonem
předpokládaný, a proto také nezbytný procesní úkon, nahradit
jakoukoli konverzací (s tím, jehož se domovní prohlídka týká),
nadto pak konverzací vedenou mimo protokol (a tudíž mimo vlastní
procesní úkon) a způsobem, který již vyšetřovatel "není schopen
reprodukovat"; skutečnost, že stěžovatel (z vydaného příkazu)
"musel vědět, k čemu má domovní prohlídka směřovat apod.", je pod
aspekty zákonného a ústavního stavu zcela nerozhodná.
Z již zmíněného protokolu je dále patrno, že (pod
položkou č. 5) byla při domovní prohlídce (dne 26. října 1998)
stěžovateli odebrána základní jednotka k osobnímu počítači zn.
DATOS (výr. č. 5168), který, ačkoli (podle sdělení státního
zástupce u jednání dne 21. 1. 1999) opatřením vyšetřovatele měl
být stěžovateli vydán, jako pro další řízení nepotřebný, je stále
v dispozici policejních orgánů; rovněž tato skutečnost je
v rozporu s procesním stavem věci, dotýká se ústavně zaručeného
základního práva nejen již dříve zmíněného, ale také práva daného
čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, a proto Ústavní
soud očekává, že toto pochybení bude v rámci pravomoci Krajského
státního zastupitelství v Plzni bez dalších průtahů napraveno.
Pochybení a vady, jak na ně bylo poukázáno, zakládají
nejen stav rozporný se zákonem (§ 84, § 80 odst. 1 per analog. tr.
ř.), ale současně též, jako důsledek jiných zásahů orgánů veřejné
moci, zasáhly do oblasti práv ústavně zaručených a chráněných;
navzdory tomu však, jak ostatně Ústavní soud již dříve obdobnou
problematiku ve svém nálezu vyložil (ve věci III. ÚS 287/96 in
Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek
8., vydání 1., č. 62, Praha 1998), domovní prohlídka sama o sobě,
byť provedená za okolností a způsobem, jak i v této věci v řízení
před Ústavním soudem bylo zjištěno, má "charakter (znaky)
jednorázového zásahu, který" (až na výjimku stran počítače) "již
v době zahájení řízení o ústavní stížnosti skončil, a jehož
důsledky přetrvávají toliko v oblasti následného řízení"
(dojde-li k němu), "příp. řízení, jehož by měl být součástí.
Obnovení stavu quo ante, stejně jako zákaz pokračování
v porušování práva [§ 82 odst. 3 písm. b) zákona] adresovaný
kterémukoli orgánu veřejné moci na zásahu zúčastněnému jsou proto
již pojmově vyloučeny"; bude proto i v této věci na těchto
orgánech, aby v dalším řízení, pokud by k němu došlo, k vadám
Ústavním soudem zjištěným přihlédly a ve vlastním postupu
(rozhodnutí) je vyhodnotily.
Z takto rozvedených důvodů posoudil Ústavní soud
stěžovatelovu ústavní stížnost jako nedůvodnou a jako o takové
o ní rozhodl zamítavým výrokem (§ 82 odst. 1 zákona).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat
(§ 54 odst. 2 zákona).
V Brně dne 21. ledna 1999
|