I. Obecný úvod
V odborných českých právních publikacích,
bychom stěží nalezli jen pár vybraných monografií a rovněž i odborných
příspěvků či článků, které svým obsahem aktuálně pojednávají o aspektech právních
vztahů na poli informační společnosti.Přestože se samotný pojem „informační
společnost“ poprvé objevil v Norově-Mincově zprávě francouzské vlády již
v roce 1975,
tak dnes, po více jak třiceti letech od jejího prvotního užití, jen málokdo ví,
a to nejen z laické veřejnosti, co je skutečným obsahem samotného pojmu a
co v této spojitosti například znamená a skrývá pojem služba informační
společnosti. Předmětem následujícího článku je tedy jednak objasnění
klíčových, mnohdy i legislativních pojmů, které jsou úzce spojeny
s informační společností, a dále pak zohlednění odpovědnostních aspektů,
jež se týkají samotných internetových poskytovatelů služeb informační
společnosti. Cílem článku je pak zejména srozumitelné objasnění, vysvětlení
shora uvedeného a vymezeného předmětu, jakož i publikační přispění k poměrně
nepočetnému množství českých právních publikací, které se zabývají předmětnou
matérií.
II. Historický vývoj právní úpravy týkající se poskytování
služeb informační společnosti
Ke stručnému nástinu historického vývoje
právní úpravy regulující právní vztahy na poli informační společnosti,
připomenu záměrně článek autorů JUDr. Matejky a JUDr. Čermáka, nazvaný Odpovědnost
poskytovatelů webhostingu za
cizí obsah, který byl publikován v polovině roku 2001 v časopise
Právník. Důvodem pro připomenutí uvedeného článku, je především jeho stáří,
neboť autoři v něm s ohledem na datum tvorby mimo jiné zmiňují řadu
neřešených otázek úzce spjatých s poskytováním internetových služeb, a
dále pak, že problematika internetových služeb představuje více než klíčový
problém současnosti, ve kterém zůstává řada otázek jak právní teorií, tak i
praxí dosud zcela neřešena. Na
základě komparační metody, kdy porovnáme právní názory autorů založené mimo
jiné na tehdejší platné legislativě, oproti té současné, zjistíme řadu
významných změn. Dnes, tedy po téměř osmy letech od publikace zmiňovaného článku,
můžeme právně vyhodnotit pozitivní, ale v jistých ohledech i negativní právní
změny, jež
nastaly v důsledku přijetí nové právní úpravy, a které tak více či méně pomohly
k zodpovězení a vyřešení problémů spojených s poskytováním
internetových služeb, resp. problematikou odpovědnostních aspektů týkajících se
samotných poskytovatelů služeb informační společnosti na Internetu.
Ke
zhodnocení právní úpravy týkající se odpovědnosti poskytovatelů služeb
informační společnosti na Internetu je podstatné si nejprve objasnit časový
moment, který se stal zlomovým ke stanovení „klíčové“ tj. nové právní úpravy.
Za tento moment můžeme „zčásti“ považovat přijetí zákona č. 480/2004 Sb., o
některých službách informační společnosti, v platném znění, (dále jen „zákon o
službách informační společnosti“ nebo též dle kontextu jen „zákon“) který se
stal dnem nabytí své účinnosti tj. sedmého září 2004 lex specialis vůči ostáním
obecným zákonům, jež do té doby regulovaly neřešení specifické otázky
odpovědnostních aspektů poskytovatelů služeb informační společnosti. Slovo
zčásti, uvedené výše, je záměrně označené v uvozovkách, protože zmiňovaný
zákon nepřináší komplexní úpravu problematiky spojené s poskytováním
služeb informační společnosti, ale pouze stanovuje základní rámec práv a
povinností pro poskytovatele takovýchto služeb, zejména pak s ohledem na
vznik případné právní odpovědnosti. V případě, kdy tedy poskytovatel
služeb informační společnosti nesplňuje zákonem stanovené požadavky pro omezení
vzniku odpovědnosti, použije se pro další postup obecných právních předpisů. Vzhledem k průřezovému předmětu právní úpravy
je třeba vycházet z toho, že zákon o službách informační společnosti
nepředstavuje ucelenou samostatnou právní úpravu, ale že je třeba jej vnímat v
kontextu celé řady dalších zákonných předpisů. Těmito právními
předpisy mohou být jak předpisy práva soukromého tak i veřejného, určené podle
charakteru protiprávního jednání poskytovatele služeb informační společnosti,
jež vedlo ke vzniku jeho odpovědnosti.
Závěrem k historickému vývoji právní
úpravy, si dovolím uvést řadu důležitých „nově“ přijatých právních předpisů,
které přestože přímo nesouvisí s problematikou odpovědnostních vztahů, tak
v obecné rovině mají významný dopad na celé prostředí české informační
společnosti. Níže uvedené právní předpisy tak představují důležitý impuls
sloužící k rozvoji českého právního řádu ve vztahu k informační společnosti. Prvním takovýmto právním předpisem je zákon
č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, v platném znění, který
nahradil předchozí telekomunikační zákon. Velkým přínosem tohoto
zákona bylo například s ohledem na poskytovatele internetového připojení,
především stanovení dvanácti měsíční povinnosti k uchovávaným tzv. protokolových
souborů. Za další neméně
významný moment lze označit i přijetí zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém
podpisu, v platném znění, zejména pak jeho následných novel. Tento zákon
přispěl mimo jiné především k „legalizaci“ právních úkonů činěných
elektronickou cestou. Též i přijetí zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech
veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, v platném znění, jež
stanoví práva a povinnosti, které souvisejí s vytvářením, užíváním, provozem a
rozvojem informačních systémů veřejné správy, má svůj nesporný přínos. Jako legislativní novinku na poli
informační společnosti, která nám doplní demonstrativní výčet přijatých zákonů,
uvedu nový zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované
konverzi dokumentů, který nabývá účinnosti dnem 1. července 2009.
Provést tedy úplný výčet právních předpisů,
které regulují ať již přímo či nepřímo práva a povinnosti poskytovatelů služeb
informační společnosti, by bylo dále za rámec účelu a smyslu tohoto článku. Proto
se níže zaměřuji pouze na představení a zhodnocení právní úpravy regulující odpovědnost
poskytovatelů služeb informační společnosti na Internetu.
III. Zákon č.
480/2004Sb., o některých službách informační společnosti,
v platném znění
(dále též jako „zákon“)
3.1 Úvodem
Název uvedeného právního předpisu zní poněkud
komplikovaně a složitě, nicméně ve skutečnosti se jedná o velice stručný zákon
mající celkem osmnáct paragrafů. Zákon o některých službách informační
společnosti je významným právním předpisem, který se mimo jiné týká všech
poskytovatelů služeb informační společnosti. Samotné
přijetí zákona mohlo být, podle odborných
názorů, součástí nového zákona o elektronických
komunikacích,
neboť související problematika by měla být upravena, pokud možno, v
jednom právním předpise. Například již zrušené Ministerstvo informatiky
ve své legislativní činnosti zvolilo trend opačný, šlo cestou partikulárních
právních úprav, což se například dělo v
oblasti informačních systémů veřejné správy.
Zákon byl zpracován na
základě Usnesení vlády ČR č. 474 ze dne 19. května 2003, kterým vláda vzala na
vědomí Bílou knihu o elektronickém obchodu. Zároveň je zákon navržen jako norma
transponující směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES, ze dne 8.
června 2000, o určitých aspektech služeb informační společnosti, zejména
elektronického obchodního styku v rámci vnitřního trhu, a rovněž i směrnici Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES, ze dne
12. července 2002, o zpracování osobních
údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací.
V následující části příspěvku se nezaobírám
popisem všech osmnácti paragrafů zákona, které například mimo jiné též upravují
i problematiku spamu tj. nevyžádaných obchodních sdělení, ale představím ve
stručnosti pouze klíčová ustanovení zákona, jež přímo regulují postavení
poskytovatelů služeb informační společnosti. Mezi tato ustanovení, jak lze ze
samotného názvu předmětné kapitoly zákona vyplývá, patří ustanovení paragrafů 3
až 6, které svým obsahem upravují otázky odpovědnostního charakteru týkajících
se poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, neboli též poskytovatelů služeb
informační společnosti. Konkrétně je uvedenými
paragrafy zákona o některých službách informační společnosti upravena
odpovědnost poskytovatelů služeb informační společnosti a to, za obsah
přenášených informací, za obsah automaticky dočasně mezi-ukládaných informací a
za ukládání obsahu informací poskytovaných uživatelem. O této
problematice se blíže zmiňuji v následujících kapitolách, přičemž zde i
mimo jiné provádím selekci možných poskytovatelů služeb informační společnosti
do jednotlivých odpovědnostních kategorií, tak jak přímo vyplývá ze zákona.
Před uvedeným výkladem zákona však provedu vysvětlení důležitých legislativních
pojmů, viz následující část příspěvku.
3.2 Výklad pojmů
S ohledem na poměrně velké množství „abstraktních“ a
mnohdy i pro odbornou veřejnost „nic-neříkajících“ pojmů se, kterým zákon přímo
operuje, a dále též především pro další bezchybný postup k objasnění
problematiky tématu článku, je zcela nezbytné a důležité definovat a zejména
pak objasnit některé významné legislativní pojmy zákona, které hrají klíčovou
roli.
Takovéto klíčové a důležité pojmy uvedené níže, proto uvádím v nejširším
možném výkladu s doplňujícím komentářem.
3.2.1 Informační
společnost (Information Society)
Tento pojem se poprvé
objevil, jak již bylo uvedeno v úvodu tohoto příspěvku,
v Norově-Mincově zprávě francouzské vlády v roce 1975, která
rozšířila tradiční chápání telekomunikací i na otázky národní
technologické suverenity. Informační
společnost je charakterizována podstatným využíváním digitálního zpracovávání,
uchovávání a přenosu informací. Ze zpracování informací se stává
významná ekonomická aktivita, která jednak prostupuje tradičními ekonomickými
či společenskými aktivitami a jednak vytváří zcela nové příležitosti
a činnosti, které podstatně ovlivňují charakter společnosti. Mohli bychom
taktéž říci, že termín informační společnost je používaný v souvislosti
se zaváděním informačních technologií do nejrůznějších oblastí každodenního
života (hlavně v Evropě, zatímco např. v USA se ve stejné souvislosti
hovoří spíše o informačních dálnicích a superdálnicích). Termín
"informační společnost" má zdůraznit fakt, že vedle technických
otázek zde musí být řešeny i nesmírně důležité otázky z oblasti etiky,
morálky, politiky, práva apod., obecně celé široké spektrum možných dopadů na
lidskou společnost.
3.2.2 Služby informační
společnosti (Information Society Services)
Samotný pojem „služby informační společnosti“ se
objevuje ve směrnici 2000/31/ES o elektronickém obchodu
, konkrétně v čl. 2(a), který odkazuje na tzv. transparenční směrnici
98/34/ES
,kde je služba informační společnosti definována jak pozitivně tak i negativně.
Pozitivní definice: jde o služby poskytované zpravidla (ale ne nutně) za
úplatu, na dálku, prostřednictvím elektronického zařízení pro zpracování a
ukládání dat a na individuální žádost příjemce služby. Taková služba např.
zahrnuje on-line prodej zboží, poskytování vyhledávačů a přístup k datům,
přenos informací po síti, poskytování připojení k síti, ukládání informací
apod. Negativní definice: z věcné působnosti uvedené směrnice (a tedy
zejména z povinnosti členských států podporovat rozvoj e-aktivit podle
směrnice o elektronickém obchodu) jsou však vyloučeny pojmově prodej zboží či
poskytování služeb off-line (např. hlasové telefonní služby, právní či lékařské
poradenství anebo přímý marketing po telefonu či faxem, televizní a rozhlasové
vysílání).
Zdaleka nejpřesnější a zároveň nejrozsáhlejší definici
tohoto pojmu nalezneme též v recitálu číslo 18 Směrnice o elektronickém
obchodu, kterou osobně považuji za velice vyčerpávající a užitečnou a proto ji
též uvádím. Služby informační
společnosti zahrnují širokou škálu hospodářských činností, které probíhají
on-line. Tyto činnosti mohou spočívat zejména v on-line prodeji zboží.
Činnosti, jako je dodávka zboží jako taková nebo poskytování služeb off-line,
zde nejsou zahrnuty. Služby informační společnosti se neomezují výhradně na
služby umožňující uzavírání smluv on-line, ale vztahují se rovněž, pokud jde o
hospodářskou činnost, na služby, které nehradí ti, kdo je přijímají, jako např.
služby poskytující informace on-line nebo obchodní sdělení nebo ty služby,
které poskytují nástroje umožňující vyhledávání dat, přístup k datům a
získávání dat. Služby informační společnosti zahrnují rovněž služby, které
spočívají v předávání informací prostřednictvím komunikační sítě, v poskytování
přístupu ke komunikační síti nebo v shromažďování informací poskytovaných
příjemcem služby. Televizní vysílání ve smyslu směrnice 89/552/EHS ani
rozhlasové vysílání nejsou službami informační společnosti, neboť nejsou
poskytovány na individuální žádost. Naopak
službami informační společnosti jsou služby, které jsou poskytovány z místa na
místo, jako je video na přání nebo poskytování obchodního sdělení elektronickou
poštou. Používání elektronické pošty nebo jiných rovnocenných individuálních
komunikačních prostředků fyzickými osobami mimo rámec jejich obchodní nebo
profesní činnosti včetně jejich používání pro uzavírání smluv mezi těmito
osobami není službou informační společnosti. Smluvní vztah mezi
zaměstnancem a zaměstnavatelem není službou informační společnosti. Činnosti,
které pro svou povahu nelze vykonávat na dálku a elektronickou cestou, jako
povinná účetní kontrola společnosti nebo lékařská konzultace vyžadující fyzické
vyšetření pacienta, nejsou službami informační společnosti.
Do české právní úpravy byl pojem služby informační
společnosti převzat na základě transpozice směrnice o elektronickém obchodu,
zákonem č. 480/2004 Sb., který v § 2 obsahuje legální definici tohoto
komplikovaného pojmu. Za službu
informační společnosti pro účely výše citovaného zákona se rozumí „jakákoliv
služba poskytovaná elektronickými prostředky na individuální žádost uživatele
podanou elektronickými prostředky, poskytovaná zpravidla za úplatu; služba je poskytnuta
elektronickými prostředky, pokud je odeslána
prostřednictvím sítě elektronických komunikací a vyzvednuta uživatelem z elektronického zařízení pro ukládání
dat“. Je důležité si
uvědomit, že „individuální žádostí“ je požadavek Vašeho počítače na stažení dat
ze serveru. Tzn. individuální požadavek je realizován v podobě zadání URL
adresy a stisknutí tlačítka „enter“ – to je ta žádost, na základě které se
začnou stahovat data ze serveru.
3.2.3 Elektronické
prostředky (Electronical Devices)
Pro účely zákona o některých službách informační společnosti se
pojmem „elektronické prostředky“ rozumí „zejména síť elektronických komunikací, elektronická komunikační
zařízení, koncová telekomunikační zařízení a elektronická pošta“. Tedy
definice ne příliš jasná a srozumitelná neboť jsou zde smíchány pojmy
nedefinované. K objasnění těchto pojmů můžeme použít zákon č. 127/2005
Sb., o elektronických komunikacích, v platném znění, kde konkrétně v § 2,
nalezneme takřka vyčerpávající definici pojmů síť elektronických komunikací a
elektronická komunikační zařízení, viz dále.
Sítí elektronických
komunikací se rozumí, dle uvedeného zákona č. 127/2005 Sb., „přenosové systémy, popřípadě spojovací nebo směrovací zařízení a jiné prostředky, které umožňují přenos signálů po vedení, rádiem, optickými nebo
jinými elektromagnetickými prostředky, včetně družicových sítí, pevných sítí s komutací okruhů nebo paketů a
mobilních zemských sítí, sítí pro rozvod elektrické energie v rozsahu, v jakém
jsou používány pro přenos signálů, sítí pro rozhlasové a televizní vysílání a
sítí kabelové televize, bez ohledu na druh přenášené informace“. Pojmem elektronická komunikační zařízení se
rozumí „technické zařízení pro vysílání, přenos, směrování,
spojování nebo příjem signálů prostřednictvím elektromagnetických vln“. Samotná legální definice pojmu koncové
telekomunikační zařízení není v našem právním řádu definována. Za
koncové telekomunikační zařízení však můžeme jednoznačné v obecné rovině
označit například osobní PC, mobilní smart telefon, PDA, pager nebo MDA atd.
3.3.4 Elektronická
pošta (Electronic Mail, E-mail)
Elektronickou poštou je dle zákona č. 480/2004 Sb., „textová, hlasová, zvuková nebo obrazová
zpráva poslaná, prostřednictvím
veřejné sítě elektronických komunikací, která může být uložena v síti nebo v koncovém zařízení uživatele, dokud ji
uživatel nevyzvedne.“ Takřka
totožnou definici najdeme též ve směrnici 2002/58/ES o zpracování osobních
údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací. Zde se
konkrétně hovoří o „zprávě posílané
prostřednictvím veřejné komunikační sítě.“ Podstatné však je, že pod pojmem
elektronická pošta můžeme zahrnout různé druhy komunikace jako například:
e-mail, SMS, MMS, telefon se záznamníkem, fax, ICQ, Skype, apod.
Nicméně je zarážející, že výše uvedena definice operuje s pojmem veřejné sítě
elektronických komunikací. Dle mého názorů není možné zaměňovat pojem veřejné
sítě elektronických komunikací s pojmem sítě elektronických komunikací,
který v sobě skýtá nejen veřejné ale i soukromé sítě a jedná se tudíž o
pojem mnohem extenzivněji definovaný. Důvod mé úvahy je následující. V případě že se jedná o komunikaci
v síti Intranetu, kde spolu zaměstnanci komunikují též prostřednictvím
elektronické pošty, nejednalo by se o elektronickou poštu v dikci zákona č. 480/2004
Sb.! Jakého označení bychom za takovéto úvahy tedy v duchu zákona měli
užít? Zpráva privátní povahy, či intranetová elektronická zpráva? Například i
tvůrci knihy o elektronickém obchodu označují pojmem e-mail elektronickou
výměnu zpráv mezi jednotlivými internauty, neboli uživateli Internetu.
3.3.5 Poskytovatel
služby (Service Provider)
Poskytovatelem služby je pro účely zákona č. 480/2004 Sb.,
„každá fyzická nebo právnická osoba,
která poskytuje některou ze služeb informační společnosti.“ Zákon však neřeší, zda se musí jednat o podnikání,
přičemž sama služba může být bezúplatná, resp. být financována jinak.
Vodítkem ke správnému objasnění pojmu
poskytovatel služeb informačních společností, zde tedy nebude povaha subjektu
(podnikatel - nepodnikatel, fyzická osoba - právnická osoba) ani úplatnost či
neúplatnost poskytované služby, ale právě samotný pojem služba informační
společnosti. Způsob, kterým současná
legislativa definuje poskytovatele služeb informační společnosti, nelze
v žádném případě podceňovat. Do kritéria této definice spadá dle mého
názoru více subjektů, než měl sám zákonodárce vůbec v úmyslu. Též se domnívám, že i řada samotných
subjektů si není vůbec vědoma toho, že naplňujeme svým jednáním charakter
poskytovatele služeb informační společnosti.
3.3.6 Uživatel
služby (User of Service)
Uživatelem se pro účely zákona č. 480/2004 Sb. rozumí „každá fyzická nebo právnická osoba, která
využívá služeb informační společnosti, zejména za účelem vyhledávání či
zpřístupňování informací“. Pojem uživatel je tedy z pohledu
výkladu pojmu spotřebitel širší neboť podle směrnice 2002/21/ES, se
spotřebitelem rozumí „každá fyzická osoba, která využívá nebo požaduje veřejně
přístupnou službu elektronických komunikací pro účely mimo rámec obchodní,
podnikatelské nebo profesní činnosti.“ Podle našeho zákona č. 40/1964 Sb.,
občanský zákoníku, v platném znění, (dále jen „ObčZ“) je spotřebitelem osoba, která při
uzavírání a plnění smlouvy nejedná v rámci své obchodní nebo jiné
podnikatelské činnosti.
Podlé zákona 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích,
je uživatelem každý „kdo využívá nebo žádá veřejně dostupnou službu
elektronický komunikací, pokud uvedený zákon nestanový jinak.“ Ten tak stanoví
v §87 odst., kde se uživatelem pro účely dílu, Ochrana osobních, provozních a
lokalizačních údajů a důvěrnost komunikací, rozumí uživatel, který je výhradně
fyzickou osobou.
IV. Odpovědnost poskytovatelů
služeb dle zákona 480/2004 Sb.
Na úvod této části příspěvku, pojednávající o
odpovědnosti poskytovatelů služeb informační společnosti, je jistě vhodné
uvést, že přijetí zákona významnou měrou přispělo k odstranění zákonného, dnes
již historického schizmatu, které spočívalo na možnosti úspěšně žalovat např.
poskytovatele volného prostoru, a
to tak, aby byl soudem poskytovatel shledán odpovědným v rozsahu dle § 420 ObčZ
za nedbalostní porušení § 415 ObčZ, tedy např. i jen za to, že se nechoval tak,
aby jinému nevznikla škoda. Jeho nedbalost pak mohla spočívat v tom, že o
problematickém obsahu věděl a neověřil jeho právní závadnost, nebo ji ověřil a
zjistil a závadný obsah neodstranil.
Takovýto v minulosti bezpochyby nepříliš šťastný výklad, přispíval
významnou měrou k narušení právní jistoty poskytovatelů internetových
služeb, a to nejen v rámci tuzemské právní úpravy. Současná právní úprava, vycházejíce ze
Směrnice EU o elektronickém obchodu, tedy přinesla jasný právní rámec
povinností, jež musí poskytovatel služeb informační společnosti splňovat, aby
nenaplnil vznik případné odpovědnosti. Jinými slovy jakým způsobem se má
poskytovatel služeb informační společnosti chovat, aby nevznikla jeho případná
odpovědnost. Dle zákonného ustanovení o vzniku odpovědnosti obsažené
v paragrafech 3 až 6 tak zákon nepředstavuje nepřímou novelu platných
právních předpisů. Jedná se o blanketní
ustanovení, které obecně odkazuje na jiné relevantní zákony, upravující
odpovědnost jako samostatný právní institut. Těmi mohou být jak normy veřejnoprávní
(trestní zákoník, zákon o ochraně osobních údajů apod.), tak soukromoprávní
(zejména pak občanský zákoník a jeho ustanovení o náhradě škody). Zákon konkrétně
pojednává o odpovědnosti tří odlišných typů poskytovatelů služeb. Avšak jak
v následujícím výkladu uvidíme, nejedná se pouze o tři různé poskytovatele
služeb, nýbrž o mnohem širší spektrum řady takovýchto poskytovatelů. S ohledem na význam této následující
kapitoly proto vždy uvedu doslovné znění zákona a poté jej doplním bližším
komentářem.
4.2 Odpovědnost poskytovatele
služby za obsah přenášených informací
Dle § 3 odst.1, zákona č. 480/2004 Sb.,v
platném znění je stanoveno že „poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu
informací poskytnutých uživatelem prostřednictvím sítí elektronických
komunikací nebo ve zprostředkování přístupu k sítím elektronických komunikací
za účelem přenosu informací, odpovídá za obsah přenášených informací, jen pokud
a) přenos sám iniciuje, b) zvolí uživatele přenášené informace, nebo
c) zvolí nebo změní obsah přenášené
informace“. Dále ve druhém
odstavci téhož paragrafu je uvedeno, „že
přenos informací a zprostředkování přístupu podle předchozího odstavce jedna
zahrnuje také automatické krátkodobě dočasné ukládání přenášených informací“.
Nejprve si musíme uvědomit, na které
konkrétní poskytovatele služeb informační společnosti se výše citované
ustanovení vztahuje. Poskytnout taxativního výčtu všech takovýchto subjektů, je
za současné situace neustálého rozvoje služeb informační společnosti takřka neproveditelné.
Z toho důvodu tedy uvedu ty nejobvyklejší a nejrozšířenější. První takovouto velice početnou skupinu
tvoří všichni poskytovatele připojení k Internetu, tedy tzv. Internet Providers,
a to bez ohledu na druh či způsob připojení nebo rozsah poskytované služby,
tedy jako například připojení CATV, GPRS, WiFi, ADSL atd. Pro představu uvádím,
že v České republice dnes působí zhruba osm set takovýchto komerčních poskytovatelů. Skupina
nekomerčních poskytovatelů tzn. např. poskytovatelů WiFi free připojení, která
se rovněž řadí do kategorie poskytovatelů internetového připojení, bude bezesporu
početnější než komerční poskytovatelé.
Druhou
skupinou, nikoliv už tak jednostranně vymezenou jako tomu je v případě
poskytovatelů internetového připojení, tvoří například poskytovatelé veřejných
emailových adres, poskytovatelé SMS bran, poskytovatelé komunikačních programů
na bázi ICQ, Skype, atp. Do jisté míry zde budou zahrnuti i poskytovatelé
internetových stránek zprostředkující přenos určitých informací poskytnutých
uživatelem dále. Typicky tedy půjde o různé online formuláře, popřípadě
privátní diskusní zprávy, které jsou dále přeposílány.
Podmínky odstavce § 3 odst. 1) písmene a, b, uvedených
výše, považuji za zcela jednoznačné, a proto je nebudu blíže komentovat. Za to
však písmeno c téhož odstavce a paragrafu, přináší jedno velké úskalí, resp. omezení
v tom, že nikoliv pouze zvolí obsah přenášené informace, nýbrž i „pouze“ změní
obsah informace. Tedy například
v případě SMS bran, kdy si takto poskytovatel takovéto brány doplní SMS
zprávu odeslanou uživatelem v duchu marketingové reklamy, je jednáním jež
zcela naplňuje skutkový znak dle § 3 odst.1, písmene c, zákona tj. změní obsah
přenášené informace. Taktéž reklamní patičky obsažené ve
vlastních email zprávách či jiných online zprav privátního charakteru, do kterého
si poskytovatel vloží „takřka co se mu zachce“, je právně jednáním zcela
totožným. Například tedy emailová výzva příslušníkům skinheadské organizace
„Pojďme dnes rabovat do židovské obce“, ve free-emailu doplněná reklamou například „Skvěle ceny nejlepších
vozů jen u společnosti ABC“ by mohla být jednoznačně a primárně posuzována nejen jako protiprávní jednání
skinheadské organizace tj. konkrétních odesilatelů a autorů výzvy, ale i
s ohledem na uvedené ustanovení zákona, by v takovémto případě svým
jednáním naplnil znaky zakládající odpovědnost i samotný poskytovatel této
služby. V uvedeném případě by byl
poskytovatel sekundárně odpovědným subjektem, nicméně otázkou však zůstává, do
jaké míry bude bráno v potaz případné ustanovení všeobecných podmínek
poskytovatele, které se bude snažit tuto zákonnou povinnost omezit.
Například vhodnou formulací oprávnění poskytovatele přenášených informací,
který si vyhrazuje právo na změnu obsahu takto přenášené zprávy v podobě
přidání reklamní patičky popřípadě reklamního sloganu. Já osobně se domnívám,
že pro relativní „tvrdost“ tohoto zákonného požadavku by případné omezení
obsažené ve smluvních podmínkách poskytovatele formou vhodné formulace, mohlo
mít bezesporu své opodstatnění. Nicméně v konečné věci by to byl právě a
jedině soud, kdo by mohl rozhodnout a posoudit, zdali je takováto odpovědností
limitace s ohledem na zákonné ustanovení aplikovatelná. Co se týká
odstavce druhého, který stanoví, že přenos informací a zprostředkování přístupu
podle odstavce prvého zahrnuje také automatické krátkodobě dočasné ukládání
přenášených informací, jedná se spíše o ustanovení související
s následujícím paragrafem čtyři, jež nese i totožné označení.
4.3 Odpovědnost poskytovatele
služby za obsah automaticky dočasně meziukládaných informací
Podle § 4 zákona č. 480/2004 Sb., v platném
znění, vyplývá, že „poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých
uživatelem, odpovídá za obsah informací automaticky dočasně meziukládaných, jen
pokud a) změní obsah informace, b) nevyhoví podmínkám přístupu k informaci, c)
nedodržuje pravidla o aktualizaci informace, která jsou obecně uznávána a
používána v příslušném odvětví, d) překročí povolené používání technologie
obecně uznávané a používané v příslušném odvětví s cílem získat údaje o užívání
informace, nebo e) ihned nepřijme opatření vedoucí k odstranění jím uložené
informace nebo ke znemožnění přístupu k ní, jakmile zjistí, že informace byla
na výchozím místě přenosu ze sítě odstraněna nebo k ní byl znemožněn přístup
nebo soud nařídil stažení či znemožnění přístupu k této informaci“.
Ke správnému výkladu výše uvedeného paragrafu
je potřebné si nejprve objasnit poněkud tajemný pojem „přenos informací
automaticky dočasně meziukládaných“. Jedná se o činnost, podle originálu
směrnice o elektronickém obchodu, nazvané jako „caching“, jehož se využívá jako
ochrana před přetěžováním některých serverů resp. jako nástroje pro rychlejší
či rovnoměrnější přenos dat v rozsáhlé a složité síti, tj. typicky
v Internetu. Za nejběžnější
subjekt, který bude spadat pod rámec této definice, tak lze dle mého názoru označit veškeré
internetové vyhledavače, tj. poskytovatele internetových vyhledavačů. K odlišnému názoru
však například došel JUDr. Polčák, který ve své poměrně čerstvé publikaci
„Právo na Internetu, spam a odpovědnost ISP“ sice nevyvrací skutečnost, že
vyhledávače spadají pod obecnou definici poskytovatelů zprostředkovatelských
služeb, nicméně dochází k závěru, že poskytovatele vyhledavačů nelze
zařadit do žádné ze tří základních kategorií, a proto se na ně prakticky
nevztahuje příslušná legislativa.
Na rozdíl od poskytovatelů prvého typu služeb
se nám rámec povinností rozšířil o další dvě. Změna obsahu informace znamená zdržet se jakýchkoliv modifikačních
forem takovéto informace. Nevyhovění podmínek přístupu k informacím
lze dle mého názoru vyložit dvojsmyslně. Za prvé se bude jednat o případ, kdy například poskytovatel vyhledavače
umožní uživatelům mladším osmnácti let přístup na erotické servery,
resp. stránky s inkriminovaným obsahem by takovýmto nezletilým subjektů
neměly být vůbec zobrazeny. A za druhé, kdy například neumožní přístup na
webový server, který např. nesplňuje požadovaná bezpečností kritéria, tedy požadovaná
stránka se vůbec nezobrazí. Pravidla
týkající se požadavků na aktualizaci takto uchovávaných informací, která jsou
používána v příslušném odvětví, je z mého hlediska úsměvné
ustanovení. Především mi nejsou známa žádná takováto pravidla, a o významu
jejich právní síly ani nemluvě. Takováto podmínka je též úzce spojena s
technickými možnostmi konkrétního poskytovatele vyhledávacích služeb. Nerad
bych zacházel do technických principů fungování internetových vyhledavačů a
blíže specifikoval jednotlivé úseky činnosti. Nicméně jen pro stručný nástin
uvádím, že z technického hlediska běží vyhledávače na velmi výkonných
strojích schopných zpracovat milióny požadavků za sekundu. Googel, jako světová
jednička mezi vyhledávači, je provozován na více než 450 000 počítačích po
celém světě. Indexování celého Internetu má také taktéž obrovské nároky na
kapacitu disků – jen při 10 milionech stránkách a 10 kB na stránku při průměrné
kompresi dostáváme nutnost 100 TB diskového pole.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že nově založená společnost provozující
internetový vyhledavač by nebyla téměř nikdy schopna splnit obdobné technické
požadavky jako společnost Googel. Proto mi přijde zcela nesmyslné považovat
podmínky pro aktualizaci informací s ohledem na konkrétního poskytovatele
za jednotné. Některé vyhledávače pracují pružněji a jsou schopny provést
refresh
všech dat a informací z Internetu v mnohem kratším časovém úseku než
jiné. Další podmínka spočívající v překročení povoleného používání technologie za účelem získání údaje o užívání
informace je úzce spojena s předchozím ustanovením. Především opět
s ohledem na různé vyhledavače, konkrétně třeba opět Googel by při
doslovném výkladu tohoto ustanovení snad ani nemohl vůbec fungovat! Princip
konkrétně tohoto nejpopulárnějšího světového vyhledavače spočívá na relevanci
klíčových slov, které přímo směřují na určitou stránku, jež je oblíbená
v počtu návštěv. Čím více klíčových slov směřuje k jedné stránce, tj.
tedy i samotných návštěv, tím více se stává oblíbenější a tudíž i pořadí
umístění stránky ve vyhledávači se mění na této závislosti (viz též i například
za pomocí optimalizace SEO). Jinými
slovy veškeré moderní vyhledávače pracují na bázi dalšího zpracovávání
informace za účelem jejího co možná nejlepšího využití. Uvedená podmínka by tedy měla být blíže a přesněji
specifikována na konkrétní typ jednání. Poslední z řady nereálně
myslitelných tj. nerealizovatelných ustanovení říká, že poskytovatel takovéto
služby, který ihned neodstraní informace, které byly jejich původním zdrojem
staženy či zablokovány soudním rozhodnutím. V praxi by se tedy nemělo stávat, že z původní adresy
budou závadné informace odstraněny a v archivu
či paměti nějakého internetového vyhledavače bude tato informace stále
dostupná. Na tuto okolnost upozorňuji zvlášť důrazně, protože u známých
světových vyhledávačů například opět u tradičního Google toto nefunguje.
S ohledem na výše uvedené, bez toho aniž bych chtěl jakkoliv predikovat
možný názor českého soudu pro případ posouzení odpovědnosti poskytovatele
vyhledávacích služeb, či snad dokonce radikálně a bezmezně zastávat svá
tvrzení, která se navíc v podstatném ohledu liší od názoru uznávaného
odborníka v oboru, se
domnívám, že většina internetových vyhledavačů se dopouští jednání, které je
způsobilé naplnit podmínky vzniku odpovědnosti za obsah automaticky dočasně
meziukládaných informací, hned
v několika bodech, a to na základě ustanovení výše citovaného paragrafu
čtyři zákona.
4.4 Odpovědnost poskytovatele
služby za ukládání obsahu informací poskytovaných uživatelem
Na základě ustanovení § 5, odst. 1, zákona je
stanoveno, že „poskytovatel služby, jež spočívá v ukládání informací poskytnutých
uživatelem, odpovídá za obsah informací uložených na žádost uživatele, jen a)
mohl-li vzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu vědět,
že obsah ukládaných informací nebo jednání uživatele jsou protiprávní, nebo b)
dozvěděl-li se prokazatelně o protiprávní povaze obsahu ukládaných informací
nebo o protiprávním jednání uživatele a neprodleně neučinil veškeré kroky,
které lze po něm požadovat, k odstranění nebo znepřístupnění takovýchto
informací“. Dále
v odstavci druhém téhož paragrafu, je stanoveno, že „poskytovatel služby uvedený v prvém
odstavci odpovídá vždy za obsah uložených informací v případě, že vykonává
přímo nebo nepřímo rozhodující vliv na činnost uživatele.“
Tento paragraf zákona osobně považuji za
velice důležitý, ba dokonce možná za jeden z nejdůležitějších. Přestože jsme se
mohli setkat s názory, že výše uvedené ustanovení označované jako „hostingové“
se takřka výhradně vztahuje na poskytovatele hostingových služeb, dle mého
názoru tomu tak není. Neboť podmínky pro
zahrnutí do této sekce poskytovatelů nejsou jako u ostatních kategorií
poskytovatelů nikterak specifické. Ve
skutečnosti totiž tato kategorie zahrnuje velice pravděpodobně největší počet subjektů
tj. poskytovatelů služeb informační společnosti. Pro názornou ilustraci
uvedu vybrané poskytovatele služeb, kteří spadají dle mého názoru pod
ustanovení uvedeného paragrafu. Primárně
to jsou tedy veškeří poskytovatele hostingových služeb, neboli též
poskytovatelé volného prostoru. Dále se jedná o poskytování webhousingových
služeb, datových skladů, úschoven, veřejných datových galerií (foto, video,
hudba) tj. veškerá data v jakékoliv podobě, které můžeme jakožto uživatelé
„někam“ uložit. S ohledem na textaci předmětného ustanovení je potřeba
zvážit a zohlednit výklad pojmů informace a data. Podle znění zákona se sice
jedná o veškeré subjekty poskytující služby za účelem ukládání informací
poskytnutých uživatelem, nicméně pojem informace je dle mého názoru nepřesný a
zavádějící, který neodpovídá skutečnosti. Dle mého názoru by pojmu informace
lépe odpovídal pojem data. Například za situace, kdy uložíte na server
poskytovatele prostoru jednoduchou flash hru, nebo flash animaci, tak, abyste,
ji mohli sdílet svým kamarádům, rozhodně neukládáte informace (animace nebo hra
bez informačního obsahu není informace ale jen data).
Nyní již stručný výklad s komentářem
k uvedenému paragrafu. Odstavec prví, písmene a říká „mohl-li vzhledem k předmětu své
činnosti a okolnostem a povaze případu poskytovatel těchto služeb vědět, že
obsah ukládaných informací nebo jednání uživatele jsou protiprávní, stává se
odpovědným“. Toto ustanovení je poněkud matoucí, poněvadž stanovuje
hned několik blíže nespecifikovaných podmínek a to předmět činnosti, okolnosti
a povahu případu. Předmět činnosti, kterou poskytovatel vykonává, považuji za
naprosto jasnou, tím spíš, že jsme přímo v ustanovení pojednávající o
poskytovatelích ukládající obsah třetích osob. Pravděpodobně se tím zákonodárce
snažil upozornit, i když o důmyslnosti zákonodárce mám v tomto ohledu
spíše pochybnosti, na možnou „odlišnost“ služeb, které spadají pod toto
ustanovení a tím pádem i na odlišnost samotných poskytovatelů spadající pod
tuto kategorii. Například nemůžeme
považovat za rozumné, aby hostingové společnosti při milionech dat ukládaných
uživateli na jejich prostor, mohli blíže znát ukládaný obsah, tím spíš, že se
jedná o obsah tisíce a tisíce jiných webových stránek. Avšak co třeba
společnost provozující portál YouTube,
který se v poslední době stala jednou z nejnavštěvovanějších a
nejpopulárnějších video stránek na světě. Princip je zcela jednoduchý, tisíce,
dnes již spíše miliony, uživatelů z celého světa poskytují video nahrávky,
které jsou specificky rozdělovány do mnoha dalších kategorií. Jakýkoliv další
uživatel Internetu má pak následnou možnost shlédnout, téměř opravdu jakékoliv
video, a to i bez nutnosti předchozí registrace. Pouze vstoupíte na web stránku
YouTube, zadáte v anglickém jazyce, dnes již i v českém, žánr
požadovaného videa, kliknete vyhledat a už se díváte. To, že na stránkách
YouTube můžete nalézt nejeden právně závadný obsah, nejen z pohledu našeho
práva, nepřekvapí s ohledem na množství uložených dat asi nikoho.
V této spojitosti je však zajímavé uvést postup, který YouTube
v případě zjištění závadného obsahu volí. Tímto postupem je informace která
stanoví, že: „Uživatelská komunita
YouTube nahlásila, že toto video nebo skupina mohou zahrnovat obsah nevhodný
pro některé uživatele. Chcete-li sledovat toto video nebo skupinu, potvrďte, že
je vám 18 a více let. Učiníte tak přihlášením nebo registrací.“ Takováto notifikační informace resp. spíše
formální upozornění, má právně svůj význam, o tom však zda-li je takovýto
postup ve všech případech dostačující, by se právně dalo široce polemizovat.
Blíže k dané problematice v následujícím odstavci.
Okolnosti a povaha případu jsou značně široké
pojmy, které budou, nespíš sloužit především k bližšímu posouzení
vyhodnocení celé situace. Tedy o jaký konkrétní druh poskytované služby se
jedná, v jakém rozsahu je služba provozována, zdali je úplatná či
neúplatná, jaké jsou podmínky jejího užití, která skupina uživatelů ji nejvíce
používá, atd. atp. Písmeno b odstavce prvého, citovaného výše, úzce navazuje na
písmeno a. Dozvěděl-li se totiž
poskytovatel prokazatelně o protiprávní povaze obsahu ukládaných informací nebo
o protiprávním jednání uživatele a neprodleně neučinil veškeré kroky, které lze
po něm požadovat, k odstranění nebo znepřístupnění takovýchto informací stává
se odpovědným. V tomto případě se musí
prokazatelně dozvědět (tj. na základě „jakéhokoli“, nejlépe však
kvalifikovaného podnětu, jemu zaslaného), že by něco nemuselo být v pořádku, a pokud poskytovatel dozná, že tomu tak je, je
povinen neprodleně zareagovat
(zablokovat či vymazat informace - data). Otázka kvalifikovaného podnětu
představuje v intencích právního postupu nejlépe písmenné upomnění
oprávněné osoby adresované poskytovateli služby, ve které budou veškeré
rozhodné a potřebné skutečnosti. V této spojitosti je pro účely podání
kvalifikované výzvy nejlepší vyhledat odbornou právní pomoc. „Neprodleně“ je běžný právní termín a myslí se tím „při nejbližší možné příležitosti“.
Pokud tedy někdo nabízí služby přístupné 24 hodin denně, sedm dnů v
týdnu s nepřetržitým dohledem, mělo by se jednat o minuty potřebné
k odstranění závadného obsahu. Pokud se však bude jednat o statický server, který někdo spravuje jednou
týdně (např. na základě smlouvy o provedení
práce), pak je logické, že se nebude předpokládat stejně rychlá reakce, jako
v předchozím případě, nicméně vyjádření typu „až pojedu kolem, tak se zastavím a spravím to“ asi nebude považována za
uspokojivou.
Důležité je samozřejmě i vyhodnocení jakéhokoliv podnětu, v zahraničí
označovaném jako princip „kvalifikovaného oznámení“,
který například v USA podrobněji vymezuje tento pojem. Vše je jasné, pokud například poskytovatel
volného prostoru obdrží pravomocné rozhodnutí soudu o závadnosti cizího obsahu.
Na druhou stranu nelze e-mail od soukromé osoby upozorňující například na
porušování autorského práva apriori považovat za jasný důkaz závadnosti cizího
obsahu. Takové upozornění je však ze strany poskytovatele volného prostoru
třeba prověřit, aby se tak zbavil případné nedbalostní odpovědnosti. Jako nejvhodnější řešení pro poskytovatele
těchto služeb, je mít s uživateli uzavřenu takovou smlouvu, která poskytovateli
umožní při podezření na protiprávnost obsahu provést odstranění či blokaci bez
nutnosti souhlasu uživatelů či omezení jejich práv či předchozí notifikační
povinnosti.
Zajímavé nejen z hlediska výkladu, ale i
následné aplikace je znění odstavce druhého výše citovaného paragrafu, které
nám tak uzavírá zákonné předpoklady k omezení vzniku odpovědnosti
poskytovatelů služeb informační společnosti. Zákon praví „že poskytovatel služby uvedený
v odstavci prvém odpovídá vždy za obsah uložených informací v případě, že
vykonává přímo nebo nepřímo rozhodující vliv na činnost uživatele“.
Snad nic by v této normativní větě nevyvolávalo pochyby, až na dvě
skutečnosti. Za první z nich lze jednoznačně označit „nepřímo rozhodující
vliv“, který s sebou přináší řadu skrytých úskalí. Pod nepřímo rozhodující
vliv můžeme velice snadno podražit řadu skutečností, které by asi jen velmi
těžko souviseli, respektive by se dali subsumovat do pojmu „přímo rozhodující
vliv.“ Druhý zajímavý moment je fakt, že zákonodárce nejspíše nepočítal s tím,
co zná Obchodní zákoník, a co je dnes velice sledováno: zda se nejedná o
propojené (ovládané, ovládající, personálně spojené apod.) osoby. Může totiž dojít k případu opačnému, tj. že
uživatel bude vykonávat vliv na činnost poskytovatele a proto se tak samotný
uživatel bude moci zprošťovat odpovědnosti s poukazem na výše citovaný
odstavec.
4.5 Omezení povinností
poskytovatelů služeb
K jednotlivým kategoriím poskytovatelů
služeb informační společnosti je třeba též uvést ustanovení zakládající omezení
jejich povinností. Uvedené ustanovení plyne na základě § 6 zákona, kde je
stanoveno, že „Poskytovatelé služeb uvedení v paragrafech 3 až 5 (tj. Odpovědnost poskytovatele služby za obsah přenášených
informací, Odpovědnost poskytovatele služby za obsah automaticky dočasně
meziukládaných informací, Odpovědnost poskytovatele služby za ukládání obsahu
informací poskytovaných uživatelem) nejsou povinni a) dohlížet na obsah jimi
přenášených nebo ukládaných informací, b) aktivně vyhledávat skutečnosti a
okolnosti poukazující na protiprávní obsah informace“.
V důvodové zprávě k návrhu zákona se říká: „Není
rozumné požadovat od poskytovatelů, aby při vysokém počtu uživatelů a vysokém
objemu uložených dat zjišťovali a posuzovali legálnost či nelegálnost veškerého
obsahu uložených informací. Je věcí a odpovědností samotných uživatelů, jaký
obsah ukládají na poskytnutém serverovém prostoru. Poskytovatelé proto nemají
povinnost aktivně monitorovat materiály, které jsou na jejich serverech
uloženy. Pokud se však poskytovatel dozví o protiprávní povaze obsahu, a
neučiní veškeré možné kroky vedoucí k odstranění či znepřístupnění takovéhoto
obsahu, stává se odpovědným za obsah uložených informací.“ S tím se lze
ztotožnit, avšak ne bezvýhradně. Již jsem v tomto článku zmiňoval, že
vývoj informační společnosti jakožto i jejich služeb je v neustálém
zdokonalování a celkovém rozvoji. Tento vývoj s sebou přináší samozřejmě
řadu specifických služeb, tj. služby siu generis, na které se užití generálního
přístupu, upravující „obecně“ služby informační společnosti příliš nehodí. Je
jistě skvělé, že iniciativa evropského zákonodárce přispěla k vyplnění
právního vakua, které vyvolávalo například u poskytovatelů volného prostrou,
nejednu nezodpovězenou otázku či dokonce nejeden soudní spor, nicméně podřadit všechny poskytovatele
služeb informační společnosti, do role pasivních
účastníků, kteří v zásadě nemusí takřka „vůbec nic“ a vzbuzovat tak
v nich pocit právní ochrany v důsledku zákonem stanovené čisté
pasivity, není vůbec ideálním řešením.
Uvedený názor
zastávám především s ohledem na textaci článku 13 odst.1, Směrnice o
elektronickém obchodu, nazvaném „Caching“ neboli ukládání do vyrovnávací
paměti, kde je stanoveno, že „členské státy zajistí, aby v případě služby
informační společnosti spočívající v přenosu informací poskytovaných příjemcem
služby nebyl poskytovatel služby odpovědný za automatické dočasné přechodné
ukládání, které slouží pouze pro co možná nejúčinnější následný přenos
informace na žádost jiných příjemců služby“. V této souvislosti doporučuji
též i seznámení se s originálním textem směrnice v anglickém jazyce.
Tedy typicky
v českém Internetovém prostředí nejpoužívanější Seznam.cz a Google.cz