dnes je pátek 19. 4. 2024

Aktuality a zprávy
Slovník základních pojmů
E-obchod
IT a média
Odpovědnost a delikty
Ochrana osobních údajů a dat
Autorská a průmyslová práva
Ochrana doménových jmen
Elektronický podpis
a podání
Mezinárodněprávní aspekty
Další právní aspekty Internetu
Související oblasti
Judikatura
Odkazy a zdroje
Diskuzní fórum
Najdi:


Německo: Uzavírání smluv prostřednictvím Internetu a online aukce <20. 12. 2001> <Pospíšil Martin>
Německo: Spolkový soudní dvůr a Vrchní zemský soud v Hammu ke vzniku platné kupní smlouvy v rámci internetové aukce. Platně uzavřít smlouvu lze i pouhým kliknutím myší podle rozhodnutí Spolkového soudního dvora ze 7. listopadu 2001 (VIII ZR 13/01). Velmi zajímavé (a zlomové) rozhodnutí mající vliv na uzavírání tzv. click through smluv u online aukcí, týkající se otázky odlišování výzvy k vyjednávání (invitiatio ad offerendum) a přímo návrhu na uzavření smlouvy u těchto aukcí.

Prodejce automobilů z Münsteru nabídnul v internetové aukci prostřednictvím hamburského internetového tržiště ricardo.de k prodeji nový vůz značky VW Passat se zvláštní (nadstandardní) výbavou. Počáteční cenu stanovil na 10 DEM, aniž by stanovil minimální cenu, na kterou je ochoten přistoupit, a platnost své nabídky omezil na 5 dní. Na konci takto časově omezené aukce byla podána konečná nabídka 26 350 DEM (936. nabídka, která již nebyla ve vymezené lhůtě překročena). Na tom není až tak nic neobvyklého kromě faktu, že cena nabízeného vozu se podle ceníku pohybuje ve výši 57 000 DEM. Ihned po ukončení aukce obdržel zájemce od provozovatele internetové aukce zprávu prostřednictvím e-mailu, že mu byl tento vůz v aukci přiklepnut za výše uvedenou cenu. Kromě toho obdržel i kontakt na prodejce s tím, že se má na něho obrátit v souvislosti se zaplacením a předáním vozu. Prodejce „pochopitelně“ předání vozu za částku 26 350 DEM odmítl a chtěl vůz prodat pouze za cenu 39 000 DEM. Zájemce (žalobce) se proto obrátil se žalobou na Zemský soud v Münsteru, ve které se domáhal předání vozu za cenu 26 350 DEM. Soud žalobu zamítnul a proto se kupující odvolal k Vrchnímu zemskému soudu v Hammu. Ten žalobě vyhověl a vzhledem k zásadnímu významu projednávané právní věci, tedy zda mezi účastníky internetové aukce platně vznikla smlouva, připustil dovolání prodejce (žalovaného) ke Spolkovému soudnímu dvoru. Spolkový soudní dvůr ve svém rozhodnutí o dovolání žalovaného potvrdil rozsudek Vrchního zemského soudu v Hammu (2U 58/00) s odůvodněním, že platně vznikla kupní smlouva podle ustanovení § 145 a následujících BGB (německého občanského zákoníku).

Ricardo AG prostřednictvím internetu prodává své zboží za nejvyšší nabídku, zprostředkovává uzavírání smluv s jinými prodávajícími a umožňuje i třetím osobám v rámci služby „ricardo private auktionen“, aby sami realizovaly vlastní soukromé aukce. Účastníci se musí přihlásit na stránce ricardo.de a současně kliknutím potvrdit, že byli seznámeni se Všeobecnými obchodními podmínkami (AGB) provozovatele-ricardo.de, na které jsou při přihlašování odkazováni a jejichž text si mohou vyvolat v tiskové podobě.

Žalovaný se hájil mimo jiné tím, že nevznikla platná smlouva, Všeobecné obchodní podmínky ricardo.de nelze na tento případ uplatnit a prezentaci nabízeného vozu na internetu lze považovat pouze za „invitatio ad offerendum“ tedy výzvu k předložení nabídek.

Spolkový soudní dvůr poukázal na to, že projev vůle lze vyjádřit i kliknutím myší, přičemž u žalovaného se nejednalo o pouhou nezávaznou výzvu k předložení nabídek, ale již o platný projev vůle uzavřít kupní smlouvu. Ten spočíval v tom, že žalovaný uvolnil jím nastavenou stránku s nabídkou k aukci s dodatečným výslovným vyjádřením, že přijímá nejvyšší platně podanou nabídku ke koupi. Soud konstatoval, že tento projev vůle měl individuální charakter i přesto, že ho předtím formuloval provozovatel aukce. Ztotožnil se tak s názorem Vrchního zemského soudu v Hammu, že lze při výkladu projevů prodejce a kupujícího v dané aukci použít jako základ Všeobecné obchodní podmínky ricardo.de, z nichž jasně vyplývá forma prodeje v této internetové aukci. Všeobecné obchodní podmínky ricardo.de tedy nemají ve vztahu mezi smluvními stranami význam všeobecných obchodních podmínek jako takových, ale pouze slouží jako podklad pro výklad.

K tomu je třeba připomenout, že v Německu existuje zákon o úpravě všeobecných obchodních podmínek (AGBG), který upravuje individuálně sjednané obchodní podmínky mezi stranami. V ustanovení §1 odst.1) tohoto zákona jsou definovány všeobecné obchodní podmínky: „Všeobecné obchodní podmínky jsou veškeré smluvní podmínky předem formulované pro neurčitý počet smluv, které předloží jedna smluvní strana (uživatel) druhé smluvní straně při uzavírání smlouvy.......“. Soud dospěl k závěru, že ani jednu ze smluvních stran nelze označit za uživatele podle zmíněného zákona, neboť ani jedna z obou stran nepředložila té druhé všeobecné obchodní podmínky a proto nelze na vztah mezi nimi uplatnit ustanovení tohoto zákona potažmo tedy ani Všeobecné obchodní podmínky ricardo.de. Všeobecné obchodní podmínky ricardo.de vypracoval provozovatel aukce jako předpoklad účasti v aukčním systému. To znamená, že upravují pouze vztah mezi provozovatelem a prodejcem nebo kupujícím.

Podle soudu sice ustanovení §3 odst.1 Všeobecných obchodních podmínek ricardo.de uvádí, že ricardo.de umožňuje účastníkům na stránkách s nabídkou veřejně prezentovat předměty, které chtějí prodat, což hovoří pro pouhé „invitatio ad offerendum“. Rovněž v dalších ustanoveních Všeobecných obchodních podmínek ricardo.de (§3 odst.4; §4 odst.1,4,7; §5 odst.1) se uvádí, že nabízející účastníci (tzn. v daném případě zájemci o koupi vozu) předkládají nabídky ke koupi a prodejce podle ustanovení §5 odst.4 vyjadřuje již uvolněním své stránky s nabídkou přijetí poslední nabídky platně podané v rámci vymezené časové lhůty. Jedná se však o nesprávná označení, neboť uvolnění stránky s nabídkou splňuje nezávisle na jeho označení ve Všeobecných obchodních podmínkách ricardo.de všechny předpoklady nabídky (návrhu) ve smyslu ustanovení § 145 BGB. Nabídkou se tedy rozumí jednostranný projev vůle učiněný s vůlí se právně zavázat a směřující k uzavření smlouvy, jejíž předmět a obsah je v projevu dostatečně určen nebo určitelný, přičemž za dostatečně určitelný se považuje i tehdy, jestliže nabízející předloží příjemci nabídky stanovení jednotlivých částí smlouvy. Z výše uvedeného ustanovení §5 odst.4 podle smyslu vyplývá, že uvolnění stránky s nabídkou obsahuje právně závazný projev vůle k uzavření kupní smlouvy o nabízeném předmětu. Nabídka je podle soudu omezena tím, že může být přijata pouze předložením nejvyšší nabídky na konci vymezené lhůty.

Vzhledem k tomu, že Vrchní zemský soud v Hammu rozhodnul ve věci již 14.12.2000 došlo od té doby k podstatným změnám ve Všeobecných obchodních podmínkách ricardo.de v souladu s tímto rozhodnutím a s rozhodnutím Spolkového soudního dvora. Proto neodkazuji v souvislosti s výše uvedeným případem na stránky ricardo.de, ale níže uvádím odkaz na kompletní odůvodnění Vrchního zemského soudu v Hammu ve formátu pdf, ve kterém jsou kromě jiného uvedena některá původní ustanovení Všeobecných obchodních podmínek ricardo.de.
Současné znění Všeobecných obchodních podmínek ricardo.de je již zcela v duchu výše uvedených soudních rozhodnutí.

http://www.olg-hamm.nrw.de/formular/autofutsch.pdf

Rubrika: E-obchod, Judikatura, Mezinárodněprávní aspekty Čtenost: 3723 Počet reakcí: 2

Diskuse - komentáře:
   20 Dec 2001 22:53 Jiří Čermák
online aukce x internetové obchody obecně
 
   22 Dec 2001 11:01 Ján Matejka
online aukce x internetové obchody obecně
 
ITprávo.cz - Server o internetovém a počítačovém právu; ISSN:1801-4089
Provozovatel: Společnost pro právo informačních technologií (SPIT)
e-smlouvy, nekalá soutěž, daňové aspekty...
rozhlasové a televizní vysílání, e-ziny, reklama...
odpovědnost providerů, internetová kriminalita...
monitorování komunikace na Internetu, ochrana osobních údajů a soukromí, hacking...
ochrana díla na Internetu, ochrana software, ochranné známky, patenty...
postavení NIC.cz, právní povaha doménových jmen, cybersquatting...
odpodvědnost subjektů el. podpisu, aspekty e-podání, dokazování...
rozhodné právo, jurisdikce, vybrané zahraniční a mezinárodní normy...
odkazy, rámy, peer to peer technologie, meta tags, spamming...
cenzura a svoboda projevu, ochrana osobnosti...
rozhodnutí domácích a zahraničních soudů v oblasti práva IT a telekomunikací...
Úvodem
Naše cíle
Co zde najdete...
Hledáme autory
O nás
Čermák Jiří
Hrádek Jiří Matejka Ján Pospíšil Martin Sehnalová Jana Smejkal Ladislav Štědroň Bohumír
Ústav státu a práva AV ČR
Právnická fakulta ZČU
Autorský zákon
Zákon o el. podpisu
Nařízení vl. k el. podpisu
Vyhlášky k el. podpisu
Občanský zákoník
Obchodní zákoník
Z. o mez. právu soukromém
Trestní zákon
Zákoník práce
Telekomunikační zákon
Z. o ochr. osobních údajů
Z. o inf. systémech veř. správy _______________________
Aktuální znění k 1.1.2002
Seřadit dle autora
Seřadit dle data publikace Seřadit dle čtenosti
Seřadit dle počtu reakcí ________________________
Nastavit jako výchozí stránku
Přidat k oblíbeným položkám ________________________
Zobrazit pro tisk
Technická správa
Redakce