dnes je čtvrtek 28. 3. 2024

Aktuality a zprávy
Slovník základních pojmů
E-obchod
IT a média
Odpovědnost a delikty
Ochrana osobních údajů a dat
Autorská a průmyslová práva
Ochrana doménových jmen
Elektronický podpis
a podání
Mezinárodněprávní aspekty
Další právní aspekty Internetu
Související oblasti
Judikatura
Odkazy a zdroje
Diskuzní fórum
Najdi:


Právní úprava centrální adresy aneb další omyl zákonodárce? <28. 1. 2002> <Matejka Ján>
Stávající právní úprava centrální adresy je nejenom velmi neuspořádaná, ale také (a to zejména) velmi neurčitá; navíc je upravena hned ve dvou zákonných normách a to značně rozdílně. Tento článek se snaží nastínit základní principy, jakož i východiska a chyby.

Velmi neurčitý pojem "centrální adresa" byl do právního řádu České republiky zaveden téměř současně dvěma zákony, a to zákonem č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách a zákonem č. 28/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Zřízení tohoto institutu je důsledkem požadavků citovaných zákonů na uveřejňování některých (zákonem předpokládaných) informací o veřejných dražbách a o veřejných zakázkách v elektronické podobě a to způsobem umožnujícím dálkový přístup.

Dvě zákonné normy - dvě různé úpravy téhož?

Právní úprava centrální adresy a její správy, obsažená ve výše uvedených zákonech, není navíc úplně totožná:

Zákon č. 26/2000 Sb. o veřejných dražbách

  • podle § 2 písm o) je centrální adresou "jediné místo, kde jsou ve veřejně přístupném informačním systému (Internet) uveřejněny informace určené tímto zákonem nebo informace poskytnuté dobrovolně ostatními účastníky dražeb",
  • podle § 2 písm. p) je správcem centrální adresy je "osoba organizující za úplatu uveřejnění informací určených tímto zákonem nebo informací dobrovolně poskytnutých ostatními účastníky dražeb"
  • Zákon č. 199/1994 Sb.,ve znění zákona č. 28/2000 Sb.

  • podle § 2 písm. n) je centrální adresou "místo, kde jsou ve veřejně přístupném informačním systému (Internet) uveřejněny informace určené tímto zákonem"
  • podle § 2 písm. o) správcem centrální adresy je "osoba organizující za úplatu uveřejnění informací určených tímto zákonem nebo informací dobrovolně poskytnutých zadavateli"
  • .

    Oba zákony upravují podmínky výkonu funkce správce centrální adresy shodně (zákon č. 26/2000 Sb. v § 62 a zákon č. 199/1994 Sb.,ve znění zákona č. 28/2000 Sb., v § 64d), avšak způsobem, jehož aplikace je nesporně značně obtížná.

    K rozdílům pak netřeba nic dodávat, snad jen tolik, že uvedené není navíc ani pravdivé. Internet jednoznačně neni informačním systémem - jak se nám zákonodírce snaží tvrdit :-).

    Jaké jsou tedy základní nedostatky této zákonné úpravy?

    Mezi základní nedostatky stávající právní úpravy pak nepochybně patří zejména to, že neupravuje:

  • kdo, jakým způsobem a na základě jakých kriterií vybírá jejího správce (resp. provozovatele),
  • jaké předpoklady musí správce splňovat,
  • jaká jsou jeho práva a povinnosti,
  • jaký obsah má mít provozní řád, který je uchazeč o tuto funkci povinen předložit Úřadu pro veřejné informační systémy ke schválení (samo schvalování interní normy podnikatelského subjektu orgánem státní správy je poněkud neobvyklé),
  • v čem spočívá "závažné pochybení", na jehož základě může Úřad pro veřejné informační systémy schválení provozního řádu zrušit (jde o zvláštní sankci - zrušení schválení provozního řádu, aniž tento mezitím doznal změny),
  • jakou formu má mít oprávnění k výkonu funkce správce centrální adresy (pověření, licence, smlouva, eventuelně i jiná forma) a
  • jakým způsobem může dojít k jeho odnětí (zrušení schválení provozního řádu nemůže mít podle stávající úpravy žádný efekt) atd.
  • Platná právní úprava není také v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb.

    Jakkoliv byla (již ve svém počátku) právní úprava centrální adresy, obsažená v zákoně o veřejných dražbách a v zákoně o zadávání veřejných zakázek shledána problematickou, bylo nutné přistoupit k její aplikaci a zajistit, aby s nabytím účinnosti obou zákonů bylo právnickým a fyzickým osobám umožněno plnit v plném rozsahu informační povinnosti, které jim tyto zákony ukládají. Upřesnění některých ustanovení zákona bylo provedeno nařízením vlády č. 168/2000 Sb., o centrální adrese, a otázka výběru správce centrální adresy byla vyřešena usnesením vlády ze dne 31. května 2000 č. 526, kterým byl výkonem této funkce pověřen státní podnik Česká pošta.

    V návaznosti na vydání nařízení vlády č. 168/2000 Sb. bylo citovaným usnesením vlády uloženo ministru a vedoucímu Úřadu vlády zpracovat ve spolupráci s předsedou Úřadu pro státní informační systém (nyní Úřadu pro veřejné informační systémy) a vládě do 30. června 2001 předložit návrh nové právní úpravy centrální adresy a její správy (dle plánu legislativních prací vlády šlo o návrh zákona). Usnesením vlády ze dne 25. července 2001 č. 772 byl tento úkol změněn na úkol Návrh řešení centrální elektronické vývěsky.

    O co se stávající právní úprava centrální adresy opírá?

    Jde zejména o následující dokumenty:

  • Státní informační politika (usnesení vlády č. 525 ze dne 31.5.1999)
  • Koncepce budovaní informačních systémů veřejné správy (usnesení vlády č. 1059 z 11.10.1999),
  • Akční plán realizace Státní informační politiky, (usnesení vlády č 527 z 31.5.2000).
  • Jaká je úprava v Evropských společenstvích?

    V Evropských společenstvích je pro obdobné účely provozován systém TED (Tenders Electronic Daily). Tento systém je elektronickou verzí doplňku (dodatku) S serie Official Journal EU - nástroje, kterým se zveřejňuje závazná legislativa Evropské unie. Tento systém je nejsnadnější cestou k získání informací o průměrně 500 veřejných zakázkách denně. Jedná se tedy o významný informační zdroj, zejména využitelný pro malé a střední podniky. Uvedené informace jsou k disposici ve všech 11 oficiálních jazycích Evropské unie a jsou denně aktualizovány. K disposici je i CD verze všech aktuálních veřejných zakázek, aktualizace dvakrát týdně, zpoplatněno.

    Jaké jsou výhledy do budoucna?

    V současné době probíhají práce na nové zákonné úpravě této problematiky. Předpokládá se začlenění celé této úpravy do zákona č. 365/2000 Sb o informačních systémech veřejné správy. O dalších novinkách v této oblasti Vás budeme informovat.
    Rubrika: E-obchod, Elektronický podpis a podání Čtenost: 3209 Počet reakcí: 1

    Diskuse - komentáře:
       01 Mar 2002 13:16 František Brabec
    Se zákonem č. 365/2000 Sb.
     
    ITprávo.cz - Server o internetovém a počítačovém právu; ISSN:1801-4089
    Provozovatel: Společnost pro právo informačních technologií (SPIT)
    e-smlouvy, nekalá soutěž, daňové aspekty...
    rozhlasové a televizní vysílání, e-ziny, reklama...
    odpovědnost providerů, internetová kriminalita...
    monitorování komunikace na Internetu, ochrana osobních údajů a soukromí, hacking...
    ochrana díla na Internetu, ochrana software, ochranné známky, patenty...
    postavení NIC.cz, právní povaha doménových jmen, cybersquatting...
    odpodvědnost subjektů el. podpisu, aspekty e-podání, dokazování...
    rozhodné právo, jurisdikce, vybrané zahraniční a mezinárodní normy...
    odkazy, rámy, peer to peer technologie, meta tags, spamming...
    cenzura a svoboda projevu, ochrana osobnosti...
    rozhodnutí domácích a zahraničních soudů v oblasti práva IT a telekomunikací...
    Úvodem
    Naše cíle
    Co zde najdete...
    Hledáme autory
    O nás
    Čermák Jiří
    Hrádek Jiří Matejka Ján Pospíšil Martin Sehnalová Jana Smejkal Ladislav Štědroň Bohumír
    Ústav státu a práva AV ČR
    Právnická fakulta ZČU
    Autorský zákon
    Zákon o el. podpisu
    Nařízení vl. k el. podpisu
    Vyhlášky k el. podpisu
    Občanský zákoník
    Obchodní zákoník
    Z. o mez. právu soukromém
    Trestní zákon
    Zákoník práce
    Telekomunikační zákon
    Z. o ochr. osobních údajů
    Z. o inf. systémech veř. správy _______________________
    Aktuální znění k 1.1.2002
    Seřadit dle autora
    Seřadit dle data publikace Seřadit dle čtenosti
    Seřadit dle počtu reakcí ________________________
    Nastavit jako výchozí stránku
    Přidat k oblíbeným položkám ________________________
    Zobrazit pro tisk
    Technická správa
    Redakce