Internet je relativně nové komunikační médium, které významným způsobem mění obchodní činnost i každodenní život. S tím je spojena celá řada ožehavých právních problémů, které dříve nebyly vnímány jako aktuální, nyní však prudce nabývají na významu. Tento článek nabízí jejich přehled.
Elektronický obchod a právo
Kvůli prudkému rozvoji počítačových a dalších technologií zaostává pozitivní právo
za tímto vývojem. Právo se vyvíjí relativně pomalu, avšak dnešní vývoj
nových technologií je dosti rychlý a v některých oborech jako je informatika
nebo genetika byl v poslední době až explozivní. To s sebou přináší četné
výzvy právní vědě. Mnoho dříve netušených činností není dosud právem
přímo upraveno a v některých případech
ani není z hlediska teorie zřejmé, jaké stanovisko k nim zaujmout de
lege ferenda. Ve většině zemí je právní úprava elektronických podpisů novinkou
posledních let, právní úprava softwarových agentů se nachází v pokročilejším stadiu patrně
jen v USA a dohady kvůli nejasné jurisdikci způsobují pozitivní konflikty mezi
soudy různých zemí.
I přes velmi nadějný vývoj v průběhu několika posledních let dosud v
česky psané odborné literatuře chybí obecně přijímané překlady některých anglických
pojmů z oblasti hospodářství, informatiky, ale i práva, které by plně
plně obsáhly všechny aspekty, které vyjadřují zaběhnuté anglické termíny jako cyberlaw,
non-repudiation a další.
Dále je studium práva elektronického obchodu komplikováno faktem,
že zasahuje do mnoha dílčích právních disciplín. Dotčené okruhy
právních problémů sahají od nekalé soutěže a průmyslového vlastnictví (typicky v souvislosti
s doménovými jmény) přes příslušnost soudů až po nejobecnější
otázky uzavírání smluv, které by byly donedávna pokládány za ryze
akademický problém. Ačkoli je z těchto i dalších důvodů nemožné
vyčerpávajícím způsobem popsat vlastnosti práva elektronického obchodu, pokusme
se nastínit alespoň jeho hlavní rysy.
Souvislost práva a ekonomiky
Úvodem je třeba říci,
že rozvoj práva elektronického obchodu zřetelně souvisel a souvisí s rozvojem hospodářství. Nové
podněty právní vědě byly brány v úvahu až s nárůstem obchodního
potenciálu Internetu a elektronického obchodování, nikoli se samotným vznikem Internetu. Za
počátek Internetu se považuje rok 1969, kdy šlo teprve o zkušební
propojení čtyř počítačů v rámci vojenského projektu ARPANET, pochopitelně bez
zájmu právních expertů. Jakmile se však k Internetu přesouvá od začátku
90. let minulého století stále větší pozornost obchodníků, staly
se mnohé otevřené právní otázky palčivými a
aktuálními.
Právní nejistota představuje významnou
bariéru dalšímu rozvoji obchodu. Tento problém byl také pravidelně zmiňován v průzkumech
o vztahu firem k elektronickému obchodu. Predikovatelné právní a hospodářské prostředí elektronického
obchodování by přineslo měřitelný pokrok v globálním obchodu a
překonání tohoto období představuje klíčový prvek v rozvoji každého odvětví.
Na druhou stranu však také nesmí být vliv tohoto faktoru přeceňován. Nejen právní
aspekty jsou rozhodující pro rozvoj určitého hospodářského odvětví,
čehož jednoznačným důkazem je rozkvět obchodu s drogami. Vzhledem
k obchodním výhodám jako jsou rychlost a cena komunikace, možnost
automatizace procesů a mnohé další objektivně existuje ochota
zúčastněných subjektů účastnit se
elektronických transakcí. To bylo zřetelné i v samotných počátcích elektronického obchodu,
kdy právní problematika elektronického obchodu nebyla zmapovaná skoro
vůbec. Za této situace mohou právní komplikace představovat
třeba obtížnou, avšak nikoli rozhodující překážku rozvoji. Kromě bylo v
posledních letech vykonáno na tomto poli hodně práce a dnes
snad již můžeme považovat prvotní, pionýrskou fázi rozvoje elektronického obchodu
za ukončenou jak z pohledu ekonoma, tak z pohledu
právníka.
Povaha právních problémů
Konkrétní právní problémy spojené s elektronickým obchodem jsou neméně
různorodé než samotný elektronický obchod. Pokud bychom je měli roztřídit podle
jejich geneze, mohli bychom rozlišit:
-
problémy, které v právní vědě existovaly již před nástupem elektronického
obchodu, avšak nebyly pociťovány jako aktuální
-
problémy, které se vynořily až s nástupem elektronického
obchodu
-
otázky, které před nástupem elektronického obchodu nebyly pokládány
za problematické, ašak s vývojem společensko-ekonomických podmínek nabyly
na významu a ukázalo se, že je vhodné i tuto oblast
regulovat
Typickým problémem, který v právní praxi
existoval již dříve, avšak nebyl akcentován, je mezinárodní prvek v právu
duševního vlastnictví a právu soutěžním. Přestože související otázky byly řešeny
již před
nástupem elektronického obchodu, elektronický obchod znamenal takřka raketový
nárůst složitosti i ekonomického významu této oblasti. Mezinárodní známoprávní spory
týkající se doménových jmen rázem přesunuly řadu otázek z okruhu akademické debaty
do každodenního právního
života.
Naproti tomu celá řada sporných právních otázek přišla na
svět až s elektronickým obchodem. Typickým zástupcem tohoto okruhu je
problematika softwarových agentů, tedy počítačových programů, které více či méně
autonomně "sjednávají" smlouvy. Tento konkrétní problém patří k těm otázkám, na
které dosud nebyla nalezena vhodná
odpověď.
Jako zástupce třetího problémového okruhu můžeme
jmenovat ochranu osobních údajů. Tato oblast nebyla pociťována jako vysloveně
problematická, dokud náhle nenabyla na významu po masovém zavádění počítačů a
jejich propojování do sítí, které umožnilo automatizované získávání a
zpracovávání údajů v dříve netušeném rozměru. První legislativní práce na tomto
poli se datují do osmdesátých let minulého století a až v devadesátých letech v
souvislosti s nástupem elektronického obchodu jako běžné obchodní metody došlo k
uvedení ochrany osobních údajů v širokou praxi.
Tato různorodost je jedním z důvodů, proč je právo
elektronického obchodu velmi komplexní obor, který vyžaduje interdisciplinární
přístup. Za zmínku též stojí, že mnohé právní problémy spojené
s elektronickým obchodem se týkají i jiných odvětví obchodu, neboť moderní
technologie pronikají do všech oblastí lidského života. Například spory o
doménová jména mají svůj protějšek v kombinacích telefonních čísel, která si
mnohé podniky volí tak, aby při přepisu do písmen dávaly určitý smysl
související s podnikáním firmy.
K novým problémům, k nimž musí právní věda vypracovat své nové
stanovisko, patří hlavně nová obecná definice podpisu, otázka projevu vůle
u uzavření smlouvy softwarovým agentem a navazující problémy spojené s dosud
hypotetickými bytostmi AI (artifical inteligence). Posledně jmenovaný bod
zatím není zdaleka aktuální, je ovšem předmětem intenzivního vědeckého výzkumu
a představuje do jisté míry ohrožení některých předpokladů tradiční právní
nauky.
Internet a e-commerce se, jak již bylo řečeno, do jisté míry
vymyká tradičním předpokladům, z nichž vychází právní teorie i pozitivní
právo. Tento stav vede některé autory k názoru, že Internet se vymyká
dosavadnímu právu úplně a že je třeba mít zvláštní legislativu týkající se
právních vztahů na Internetu, zcela oddělenou od ostatní legislativy. Tací
autoři kupříkladu tvrdí, že právní vztahy na Internetu nelze přiřadit žádnému
právnímu řádu.
S takovým názorem nelze
dost dobře souhlasit. I když je hlavním rysem elektronického obchodování jeho globálnost,
neznamená to, že by měl být zcela vyčleněn z právních řádů národních
států. Globální povaha e-commerce sice vytváří jisté právní
obtíže, ty však nejsou nepřekonatelné. Zde uveďme jednu modelovou situaci:
nakupuje-li spotřebitel zboží u obchodníka v téže zemi, má platit jiné
právo pro nákup uskutečněný po telefonu a pro nákup uskutečněný prostřednictvím
Internetu? Jestliže je hospodářská podstata obou transakcí shodná, má být shodná
i právní kvalifikace. Jinak by právo příliš zasahovalo do oblasti, která mu
těžko přísluší.
Teorie o "law-free space" původně vznikly zčásti díky tomu,
že průkopníky Internetu byli studenti informatiky na univerzitách (jež nejsou
právě horlivými zastánci práva) a zčásti spíše díky obtížnému vynucování práva
než obtížné aplikaci: v USA protiprávně zveřejněné dílo, šířené po Internetu,
uložené na disk v Austrálii a zpřístupněné poskytovatelem připojení (access providerem) uživateli
v Rakousku přinese v praxi značné problémy s vymáháním nápravy,
počínaje určením, které právo je rozhodné, který soud je příslušný atd.
Řešení právních problémů
Právní problémy, které souvisejí s
elektronickým obchodem, je v zásadě možné řešit třemi
způsoby:
-
aplikací stávajícího
práva
-
přijetím nové národní
legislativy
-
přijetím
legislativy na mezinárodní
úrovni.
Každá z těchto
variant má své výhody i nevýhody a záleží na okruhu
dotčených právních vztahů, které metodě by měla být dána
přednost.
aplikace stávajícího práva
V souvislosti je třeba zodpovědně
rozlišovat, kdy je neexistence specifické právní úpravy na závadu a
kdy nikoli. Mnoho právních otázek spojených s elektronickým obchodem může být řešeno
vhodnou aplikací stávajícího práva. Uvědomme si, že smluvní právo se rozvíjí
řádově po tisíce let a muselo řešit mnoho různých situací. Díky tomu dosáhla jeho
teorie značného stupně obecnosti a lze ji s úspěchem aplikovat i na celou řadu
situací z obchodní praxe, které zákonodárce nemohl přesně
předvídat.
Obecně se dá říci, že pokud stávající
právo elektronickému obchodu nebrání,
není důvod ji měnit. Poměrně častá je
však situace, kdy sice hmotné právo dovoluje použít metody elektronického
obchodu, avšak jejich širšímu uplatnění v praxi brání různé vedlejší
požadavky. Například v některých dosud platných předpisech se vyžaduje předložit "originál",
což je u datových zpráv vyloučeno, leda bychom radikálně změnili zaběhlou
definici tohoto pojmu. Tato nekompatibilita zákonů s realitou elektronického
obchodu je důsledkem toho, že některá
technická řešení související s Internetem a elektronickým obchodem neodpovídají předpokladům,
z nichž starší legislativa vycházela, a dají
se tak jen s obtížemi podřadit pod pojmy tradičních právních
doktrín, případně jejich podřazením vznikne nesmyslná situace:
Již zmíněnému pojmu "originál" v případě
datové zprávy odpovídá (asi) záznam v RAM
počítače, kde datová zpráva byla vytvořena. Předložení "originálu" příjemcem
datové zprávy je pak samozřejmě nesmyslný požadavek.
přijetí nové národní legislativy
Pokud stávající legislativa brání nebo brzdí zavedení elektronického
obchodování, je třeba přijmout nové právní normy, které elektronický obchod
zrovnoprávní s jinými obchodními technikami. Z ekonomického pohledu je úkolem
práva poskytnout neutrální rámec vhodný pro libovolnou obchodní techniku, aby
účastníci trhu mohli svobodně vybrat tu techniku, která je
nejefektivnější.
Možných legislativních technik je více. Na
první pohled aktraktivní volbou je zobecnění legislativy. V případě
medializované problematiky elektronických podpisů by této technice
odpovídalo vydání nového zákona o podpisech, podle něhož by se podpisem rozuměl
každý druh úkonu, který plní funkce podpisu, jak je rozeznává právní teorie.
Následovala by definice vlastnoručního podpisu jako podmnožiny "obecného"
podpisu, elektronického podpisu atd.
Tento přístup je sice ospravedlněn výše
popsanou potřebou neutrality práva, avšak mohl by se snadno dostat do konfliktu
s jiným právněpolitickým principem, totiž pragmatičností práva. Čím obecnější je
norma, tím větší obtíže bude způsobovat její výklad a aplikace v
nejrůznějších případech a zvyšuje se i riziko nezamýšlených důsledků
přílliš obecné normy v extrémních situacích, které zákonodárce nepředvídal.
Muselo by být v každém jednotlivém případě velmi pečlivě váženo, který požadavek
na legislativu převáží. Výsledná optimální regulace bude navíc časově
proměnná, protože rozvoj techniky a obchodu bude v průběhu času klást různé
požadavky na právní prostředí.
Ve většině případů bude v tuto chvíli
nejspíše v souladu s požadavkem pragmatičnosti doplnění legislativy namísto
jejího zobecňování. Tento přístup byl v praxi uplatněn právě v případě
elektronických podpisů, kdy byl přijat zákon upravující speciálně eletrkonické
podpisy. Naopak obecný přístup je v případě podpisu zastoupen paragrafem
40, odst. 3, věta druhá OZ.
Závěrem k této problematice lze říci, že specifická právní regulace se má
týkat těch skutečností, u nichž existuje hospodářský zájem na regulaci či
výslovném vyjádření právních vztahů normou. Ostatní problematika nechť spadá pod
obecná ustanovení zákonů, je-li to možné a praktické. Přemíra legislativy škodí
svobodě občanů a paradoxně také neprospívá právní jistotě a efektivitě
práva, neboť orientace ve změti zákonů často činí problémy i odborníkům a
neprospívá rozvoji obchodu. To je samozřejmě obecný poznatek, který se netýká
toliko elektronického obchodu. Neekonomičnost a inflace právních norem je
všeobecně považována za nedostatek legislativy.
přijetí legislativy na mezinárodní
úrovni
Vzhledem k tomu, že e-commerce je už ze své
povahy globální obchod, pohybuje se v prostředí, kde se střetávají různé
právní řády. Mnozí autoři proto označují prostředí elektronického obchodu za
anarchické. Je sporné, do jaké míry je vhodné použít stávající normy
mezinárodního práva soukromého nebo zda upřednostnit unifikovanou přímou právní
úpravu.Spektrum názorů se liší od teze, že dosavadní mezinárodní
právo soukromé je pro Internet nepoužitelné, až po tezi, že se stane mezinárodní
právo soukromé i ve své tradiční podobě základem našeho právního pohledu na
elektronické vztahy.
V zásadě však lze souhlasit
s názorem, že mezinárodně unifikované přímé normy práva pro kupní nebo i
jiné smlouvy elektronického obchodu by byly na místě, neboť se tak odstraní
právní nejistota firem prodávajících po Internetu zaviněná roztříštěnou právní
úpravou. Regulace mezinárodního obchodu mezinárodními úmluvami je běžná a obecně
akceptovaná jako vhodné řešení (typicky lodní doprava, mezinárodní daňové
dohody, konvence o duševním vlastnictví atd.).
Sporná však už je jiná myšlenka, že tato
mezinárodní dohoda by měla být blízká dohodám o využívání kosmického prostoru či moří. Datové zprávy sice také
mohou putovat vesmírem či atmosférou, avšak jejich účinek významný pro elektronický obchod nastává na
z(Z)emi v určitém teritoriu. /*/ Ačkoli Internet jako takový je médium mezinárodního
dosahu, přesto mají jeho konkrétní technické části své konkrétní majitele, na
rozdíl od vesmírného prostoru. Podobně se vážně neuvažuje o
internacionalizaci telefonní sítě kvůli mezinárodním telefonním hovorům. Spíše by tato hypotetická dohoda
měla kopírovat úmluvu OSN o mezinárodní koupi zboží, ovšem rozšířenou o
spotřebitelské smlouvy a o specifika elektronického obchodního styku. Příkladem takové úmluvy
je Vzorový zákon o elektronickém obchodu UNCITRAL. Otázkou zůstává, zda je
podobná metoda právní úpravy přijatelná pro státy, které kladou velký
důraz na vlastní specifika
ochrany spotřebitele. Z hlediska prudkého rozvoje elektronického obchodu je však taková unifikace právních
norem pro e-commerce patrně nezbytná, jinak by došlo
k silnému zaostávání práva za ekonomickou realitou. Tento tlak reality si
doufejme vynutí základní unifikaci těchto norem i v oblasti prodeje
koncovému spotřebiteli.
Regulace nebo deregulace?
Kromě problémů s přizpůsobitelností
práva vztahům na Internetu vyvstává také otázka
samotné zbytnosti či nezbytnosti regulace různých aspektů elektronického obchodu, vhodné míry
takové regulace. Regulovat či neregulovat? Globální trend je k co
nejmenší regulaci, avšak nikoli k úplné liberalizaci. Hlavní aktéři
regulace elektronického obchodu (USA a EU) se shodují na tom, že klíčem je spolupráce
vládní regulace a průmyslové samoregulace, avšak již tradičně hraje dispozitivní
přístup větší roli v USA, zatímco EU dává v mnoha případech spíše
přednost regulaci formou kogentní legislativy (jasným příkladem byly spory USA a EU
o ochranu osobních údajů). Ani EU však nepreferuje státní sektor a například
systém registrace certifikačních autorit je naprosto dobrovolný.
Uplatňovaná míra
regulace kromě toho závisí na konkrétním okruhu vztahů, které
upravuje. Zatímco v oblasti smluvního práva je logicky míra regulace malá,
zejména v otázce šifrovacích technologií je zřetelná snaha států o silnou
regulaci odůvodňovanou národní bezpečností. I když odhlédneme od ústavněprávních a
politických aspektů práva na soukromí, přesto je takový přístup nedobrý,
neboť podkopává důvěru v elekronický obchod jako spolehlivý nástroj
obchodování.
V českém přístupu dlouho převládala státní regulace, kdy
například právě povinná registrace certifikačních autorit měla podléhat nově
zřízenému úřadu. Ačkoli je to přístup velmi nedobrý, konzervativní a zahleděný
do minulosti, nelze však na druhou stranu tvrdit, že je zcela nelogický.
Zastánci státní regulace argumentují tím, že v českém prostředí, dosud
zcela neseznámeném s novými technologiemi, by neregulace ze strany státu
vedla k podpoře chaosu či kriminality. Tento přístup má ostatně svůj vzor i
v zemích EU. Například Německo přejalo direktivu EU o elektronických
podpisech, avšak původní zákon z roku 1997, tedy z doby, kdy
digitální podpisy byly novinkou, také zásah státní autority předpokládál. Na
druhou stranu i v České republice se nakonec zvolila cesta spíše menší
regulace.
Účinná samoregulace také není možná bez jistých institucí - aby
opravdu fungovala a zaručovala potřebný výsledek, musí zahrnovat celou
řadu opatření. Například profesní spolky, definici pravidel, logo
souladu s pravidly a členství v profesním spolku, snahu firem o goodwill jako konkurenční
výhodu, vyloučení ze spolku a zákaz používání loga při nedodržení podmínek
a podobně. Současně musí být prostředky k nápravě rychlé a snadno
přístupné. Nelze očekávat, že se taková struktura nutná k efektivní
samoregulaci odvětví vytvoří během krátké doby.
Právo, má-li být účinné, musí jít ruku v ruce s jistotou. Pokud bude zavedena
legislativa týkající se obchodů prováděných prostřednictvím elektronické technologie,
budou uživatelé této technologie mít důvod domnívat se, že se bude moci spolehnout
na tuto legislativu, že
taková právní úprava bude něčemu sloužit. Bude-li zavedena legislativa
výslovně hovořící o e-commerce, avšak zároveň nedávající záruku, že datová zpráva
bude mít před soudem kvůli bezpečnostním problémům a nejistotě přiměřené procesní postavení,
bylo by to do jisté míry podvodem. Současné právní úpravy
ve spojení s běžně dostupnými bezpečnostními
technologiemi (konkrétně bezpečné protokoly využívající asymetrické kryptografie) dávají naději, že tato podmínka
již byla splněna.
V témže smyslu citujme ze
Státní
informační politiky:
hlavním úkolem státu v této oblasti je dát subjektům, které chtějí
elektronickou formu styků ve svých vztazích s okolím využívat, jistotu, že
se již jedná o dostatečně bezpečnou, prakticky i formálně akceptovanou formu
jednání. V rámci elektronického obchodu jakožto součásti globální ekonomiky
bude stát prosazovat zejména vytvoření potřebných legislativních a
technickoorganizačních předpokladů pro zajištění vysoké míry věrohodnosti aktů a
transakcí realizovaných elektronickou formou (z hlediska autorství, časového
faktoru původnosti a neměnnosti
obsahu) včetně zajištění návazné právní ochrany v rozsahu, jaký se vztahuje
na srovnatelné úkony realizované jakoukoli jinou právně závaznou formou. Bude
dále věnovat pozornost i zajištění bezproblémového fungování centrální
certifikační autority v provázanosti na celkový certifikační systém a konče
podporou zpřístupnění odpovídajících produktů z oblasti kryptografie.
V rámci harmonizace s EU bude postupně zavádět v souladu
s přístupy EU právní úpravy, které by odstranily existující bariéry rozvoje
elektronického obchodu, např. v obchodní, celní, daňové a účetní
legislativě a praxi.
Ideální právní úprava odstraňuje nejistotu ve znění i aplikaci práva,
usnadňuje vymáhání subjektivního práva, snižuje náklady na vedení sporů,
podporuje důvěru podniků i spotřebitelů, nepřekáží praktickému obchodu, je systémová, minimalizuje
státní zasahování do tržního prostředí a
obzvlášť pro e-commerce musí platit, že bere v úvahu globální charakter odvětví. V souvislosti
s požadavkem systémovosti legislativy je třeba podotknout, že cílem není
a nemůže být (násilná) náhrada papírového obchodování elektronickým, nýbrž jeho zrovnoprávnění tak,
aby si podnik mohl svobodně vybrat takový způsob řízení či
provádění obchodů, který mu umožní co nejlépe prosperovat, nikoli ten, který
bude spojen s méně legislativními bariérami.
Právní úprava by zároveň neměla být
excesivní – jen taková, která splní zmíněné požadavky. Přílišná regulace ztěžuje
orientaci a často vede k různým nechtěným důsledkům, kdy zákonodárce, ač třeba
veden dobrým úmyslem, situaci podnikatelům jen zkomplikuje. Kromě toho je
třeba vzít v úvahu i specifikum elektronického obchodu, totiž jeho
relativně malou závislost na geografické poloze. Zejména v případě čistě on-line
služeb jako hazardní hry nebo obchodování s akciemi se může
snadno stát, že přemíra regulace vyžene podnikatele do výhodnějších jurisdikcí, kde
se na ně třeba i bude
podle mínění národního soudu stále vztahovat původní právo, ale možnosti jeho vynucení na
území jiného státu budou nulové. Pokud se tak stane
a místním zákazníkům nezbude než se obracet na "zahraniční" poskytovatele služeb (což je
zejména problém USA a hazardních on-line her), bude to zákonodárci
jasným signálem, že státní politika selhala a je třeba uvažovat o
její změně směrem k deregulaci.
/*/
Zajímavými výjimkami by mohly být například elektronické
kasino či elektronická burza provozované na umělé družici. Zatím nic podobného
neexistuje. Fungují-li však kasina a vysílačky umístěné na volném moři, možná dojde
i na něco podobného v kosmickém prostoru. Pak přijde čas pro jiný druh mezinárodních
smluv, případně jiný právní rámec.
|