Úvodní článek do problematiky uzavírání smluv v elektronickém obchodování. Zabývá se hlavně obecnými otázkami uzavírání smluv mezi nepřítomnými stranami.
Elektronické smlouvy
Pojem "elektronické smlouvy" není v českém
právu zatím zakotven, pro potřeby článku jej však dovolíme používat.
Samostatnost cyberlaw jako právního oboru si vyžaduje i své názvosloví a pojem
electronic contracts se již v anglicky psané literatuře zažil. Elektronickými
smlouvami budeme nazývat smlouvy uzavírané prostřednictvím počítačové sítě.
Smluvní strany nejsou při takových vztazích ve fyzickém kontaktu a
uzavírání smluv probíhá výměnou datových zpráv v elektronické formě. Fyzický
kontakt tedy není ani zprostředkován výměnou hmotného nosiče.
V zásadě se dá říci, že elektronické smlouvy neznamenají samy o
sobě zásadní novinku poslední doby. Vezmeme-li v úvahu i telegraf, jsou podobné
smlouvy uzavírané na dálku již záležitostí předminulého století, takže se chybné dívat se
na ně jako na něco principiálně nového. Dokonce i tak moderní věc jako
platební karty, dnes běžně uplatňované v elektronickém obchodu jako
platební prostředek, existují již více než osmdesát let. V této souvislosti lze
též připomenout u nás málo známý fakt, že nástup smluv uzavíraných pomocí
výpočetní techniky nesouvisí až s rozšířením internetu. Průkopníkem v této oblasti
byl francouzský proprietární systém Minitel, který fungoval již začátkem
osmdesátých let. Dějiny skutečného elektronického obchodu a elektronických smluv se tedy nepíší
až od první poloviny devadesátých let. Historii
obchodů "uzavřených" strojem lze koneckonců vysledovat až k prodejním automatům. Co je nové,
je pouze rozsah (geografický rozsah, hodnota, četnost) moderních
elektronických transakcí a jejich nová kvalita - spojení více služeb do
automaticky fungujícího celku, ústící například v softwarového agenta.
Uzavírání smluv
Omezíme-li se zprvu na
business-to-consumer
e-commerce, spadá obecná právní úprava elektronických smluv v zásadě pod občanský zákoník. Zároveň ovšem musí být
řečeno, že aplikace obchodního zákoníku na tyto vztahy není vyloučená. § 262
obchodního zákoníku stanoví, že strany si mohou dohodnout, že jejich
závazkový vztah, který nespadá pod obchodní závazkové vztahy, se řídí obchodním zákoníkem. Taková dohoda
vyžadovala do 31. prosince 2000 písemnou formu. Požadavek písemné formy však
může být za určitých okolností splněn i u elektronických
smluv, jak bude podrobněji diskutováno v dalších článcích. Proto i podle
dřívějšího znění bylo možné podřadit elektronickou smlouvu pod režim obchodního
zákoníku.
Návrh na uzavření smlouvy
Provozování virtuálního obchodu,
stejně jako prodejního automatu,
nepředstavuje ve skutečnosti návrh smlouvy návštěvníkům či uživatelům
(ač si to asi většina z nich nejspíše myslí), místo toho se
podle českého práva jedná jen o výzvu k jednání, tzv. invitatio ad offerendum.
Zdůvodnění spočívá v tom, že návrh smlouvy je v souladu s teorií smluvního práva
adresovaný právní úkon. Protože vystavení nabídky na Internetu není adresovaným
úkonem, může se jednat pouze o výzvu k jednání a nikoli o návrh.
Z toho vyplývá, že smlouva je uzavřena až
akceptací provozovatelem elektronického obchodu, nikoli ve chvíli, kdy zákazník
vyplní a odešle internetový objednávkový formulář. Z tohoto principu vychází i
evropská direktiva o určitých právních aspektech služeb informační společnosti,
též známá jako Směrnice o elektronickém obchodu. Z tohoto pravidla mohou
existovat i výjimky, které v praxi business-to-consumer elektronického
obchodu nepřicházejí příliš v úvahu. V oblasti
business-to-business však už může hrát jistou roli zejména veřejný
návrh na uzavření smlouvy podle § 276 obchodního zákoníku.
Na tomto místě
je třeba říci, že návrh smlouvy je obecně jeden
z druhů jednostranného právního úkonu. Vyžaduje-li zákon písemnou formu
právního úkonu (například smlouvy o převodu nemovitosti), musí tento formální
požadavek splňovat i návrh smlouvy v souladu s § 46 odst.
2 občanského zákoníku. V daném případech tedy musí být podepsaný
i návrh smlouvy.
Přijetí návrhu
Většina
elektronických spotřebitelských smluv
se uzavírá prostřednictvím grafické služby WWW, děje se tak však často i pomocí
elektronické pošty. Mezi oběma způsoby komunikace je rozdíl, pokud budeme zkoumat
účinnost projevu vůle učiněného některým z těchto způsobů. Spojení pomocí
rozhraní World Wide Web má blíže komunikaci mezi současně přítomnými osobami
než elektronická pošta. Přímá komunikace prostřednictvím HTTP protokolu
je v podstatě okamžitá a druhá osoba je po velmi krátké prodlevě informována
o projevu (typicky prostřednictvím odeslání formuláře na HTML stránce). Může
se tak snadno přiblížit telefonickému rozhovoru, který se pokládá za komunikaci
mezi subjekty jednajícími přímo. Naproti tomu e-mail je obvykle doručen po delší
prodlevě než požadavek na
web server. Kromě toho se
e-mail uloží do schránky příchozí pošty a je třeba jej zvlášť otevřít;
obvykle nebývá automaticky po přijetí zpracován. Podobá se tak klasické
poště, přestože i tak jde o mnohem rychlejší
komunikaci.
Z toho lze usuzovat, že komunikace
dvou osob pomocí webové aplikace by se zřejmě ve většině případů považovala pro
potřeby stanovení rozumné doby k akceptaci, aniž by tím bylo dotčeno
ustanovení paragrafu 52 občanského zákoníku, za projev mezi subjekty jednajícími
přímo. Výjimkou by byl třeba případ, kdy se jedna strana neúčastní komunikace
v daný okamžik a pouze si později přečte zprávy, které se uložily po
vyplnění a odeslání formuláře - v praxi tomuto druhu komunikace odpovídá guestbook, diskuze
pod články na zpravodajských serverech a podobně.
Elektronická pošta by se naopak
pravděpodobně považovala za komunikaci vůči osobě jednající nepřímo; s
výjimkou případů, kdy druhá osoba
bude v ten samý okamžik připojena
ke své schránce elektronické pošty a druhé osobě bude při komunikaci
bude zřejmé, že ihned otevře příchozí e-mail. Kombinací obou způsobů je webový formulář,
který po vyplnění odešle provozovateli elektronického obchodu e-mail.
Nabídka smlouvy učiněná mezi subjekty
jednajícími přímo je účinná ihned. Není-li přijata vzápětí, zaniká, není-li v ní
stanoveno jinak. Pozdní přijetí by mělo povahu nového návrhu smlouvy. Naproti
tomu nabídka smlouvy vůči nepřítomné osobě (tzv. distanční nabídka) je účinná od
okamžiku, kdy jí dojde. Je závazná, není-li v ní stanoveno jinak, po
"rozumnou dobu" od jejího učinění. Co se v této souvislosti chápe rozumnou
dobou, je třeba zvažovat
případ od případu v závislosti na konkrétních okolnostech. Tato doba nepochybně závisí například
na povaze sektoru, zboží, obchodních zvyklostech a rychlosti přenosu
zpráv.
Lze soudit, že
v případě elektronického obchodu tato doba
bude spíše kratší než doba pro tentýž obchodní případ za předpokladu, že by
byla použita klasická pošta k doručení dopisu. Kromě toho, že elektronický
obchod je prostředkem rychlé komunikace a přináší urychlení nejen ve
smyslu doručování dokumentů, má urychlovat i vnitropodnikové rozhodovací procesy. Obojí
podporuje hypotézu, že ceteris paribus
by použití kupříkladu e-mailu oproti dopisu (v počítačovém žargonu "snail-mail") mělo za
následek zkrácení "rozumné doby".
Dosavadní praxe zahraničních soudů
v záležitostech týkající se Internetu a chápání rozumné doby pro potřeby
obchodu tuto úvahu potvrzuje. Na druhou však lze předpokládat, že
použití některého z nástrojů e-commerce nebude mít pro chápání rozumných lhůt
v právu vždy rozhodující význam a kupříkladu charakter obchodovaného zboží
bude z logiky věci hrát neméně velkou roli. Elektronický obchod
by tedy v tomto úzkém ohledu neměl přinést do právním praxe zásadní
změnu.
Uzavření smlouvy
Pokud jde o uzavření smlouvy, české právo
vychází z teorie příjemce: smlouva byla uzavřena okamžikem, kdy navrhovatel
smlouvy dostal přijetí své nabídky od obláta. Podle teorie se nevyžaduje, aby
příjemce přijetí návrhu přímo četl, postačuje, dostane-li se zpráva do sféry
jeho vlivu (například do jeho poštovní schránky). To není nikterak v nesouladu s
praxí elektronického obchodu, kdy jsou datové zprávy obvykle zpracovávány
automaticky již do dojití, ještě než se s nimi osobně seznámí pracovníci
obchodníka. V některých zemím však platí opačné pojetí, kdy smlouva vznikne již
okamžiku odeslání přijetí návrhu (tzv. postal rule v Anglii).
Nikoli nepodstatnou otázkou v souvislosti
se smluvním právem
je také objem e-commerce. S rostoucím hospodářským
významem a četností elektronických smluv snad už bude brzy
možné říci, že to tato praxe představuje novou obchodní zvyklost ve smyslu § 1
odst. 2 obchodního zákoníku.
Obvyklým
představitelem elektronických smluv jsou tzv.
click-through smlouvy. Na jejich příkladu budeme demonstrovat aplikaci obecných
požadavků smluvního práva na smlouvy
elektronické.
(pokračování příště)
|