Další pokračování seriálu o elektronických smlouvách se podrobněji věnuje click-through smlouvám, které jsou typické pro uzavírání smluv na internetu. Všechny předpoklady pro platný právní úkon mohou být splněny i při použití služby WWW, takže click-through smlouvy jsou plně v souladu s právem a nic nebrání jejich používání.
Zatímco dosud jsme se zabývali převážně otázkami
spojenými s obecnými právními problémy elektronických smluv, nyní přeneseme
pozornost na způsob, jakým jsou v praxi takové smlouvy uzavírány. Typicky se
jedná o tak zvané click-through smlouvy.
Click-through se nazývají smlouvy, které
byly uzavřeny kliknutím, to znamená "stisknutím" virtuálního tlačítka nebo
jiného ovládacího prvku (například hyperodkazu) zobrazeného na monitoru – podobně
jako je soubor uložen po kliknutí na ikonu Save v nástrojové liště
textového procesoru. Běžně se tak děje prostřednictvím internetové služby WWW.
Otázkou je, nakolik je takový netradiční způsob právního úkonu platný z hlediska
práva.
V současné době jde o typický způsob uzavírání elektronických
smluv. Vzhledem k povaze grafické interaktivní služby World
Wide Web se jedná o vhodné a logické řešení, jak uzavírat smlouvy
v elektronickém prostředí.
Zároveň se click-through smlouvy vyvinuly
nezávisle jako reakce on-line distributorů softwaru na právní obtíže s tzv.
shrink-wrap smlouvami. Po několika
soudních sporech, v nichž americké soudy neuznaly vymahatelnost závazků ze
shrink-wrap smluv, se začali on-line distributoři shareware softwaru více
spoléhat na uzavření smlouvy kliknutím na tlačítko, které se spolu se smluvními
podmínkami zobrazí před samotným stažením programu.
Aby uzavření smlouvy kliknutím na ikonu
"SOUHLASÍM" mělo zamýšlené právní důsledky, musí samozřejmě splňovat obecné
požadavky na právní úkon. To znamená: musí se jednat o projev vůle směřující ke
vzniku, změně nebo zániku práv a povinností, které právní předpisy s takovými
projevy vůle spojují. Dále musí kliknutí splňovat podmínky, jež zákon klade na
platné učinění návrhu na uzavření smlouvy (neboť jak bylo napsáno v předchozí části je vytavení formuláře na WWW stránce obecně chápáno pouze jako invitatio ad offerendum) nebo přímo na uzavření smlouvy (v některých spíše výjimečných příapdech, kdy bude na webové stránce učiněna individuálně určená nabídka nebo v někerých příapdech u on-line aukcí).
K náležitostem právních úkonů patří náležitosti
projevu vůle a shoda mezi vůlí a jejím projevem. Projev vůle musí být určitý,
srozumitelný a musí mít náležitou formu, pokud ji zákon
vyžaduje.
Občanský zákoník jasně říká, že právní
úkony mohou být učiněny jinak než slovy nebo různými způsoby: ústně, písemně či
jinak. Ze znění paragrafu 35 se odvozuje možnost učinit právní úkon i
konkludentně, určitým jednáním. Komentář k občanského zákoníku od prof. Švestky [1] uvádí: "v určitých
případech mohou subjekty k projevu své vůle použít různé počítače či technické,
resp. mechanické přenosné prostředky, včetně různých druhů automatů". Kliknutí
na ovládací prvek v okně prohlížeče je bezpochyby plně způsobilé k učinění
právního úkonu, pokud budou ostatní náležitosti splněny.
Je uzavírání elektronických smluv kliknutím
dostatečně určité a srozumitelné? Zde lze těžko činit obecné soudy, protože bude
záležet především na konkrétní situaci a přesném znění textu a uspořádání
ovládacích prvků na webovské stránce, na níž je požadovaná akce vykonána.
Jestliže však zákazník kupříkladu vybere v e-shopu zboží a vyplní formulář s
údaji o adrese k doručení zboží a uvede číslo své kreditní karty, jedná se
nikoli o okamžitý náhodný akt, nýbrž o delší vědomé jednání, které zjevně
sleduje určitý a zjistitelný cíl.
Nebudeme-li uvažovat extrémní případy
zejména způsobené nesrozumitelným a neurčitým
zněním smlouvy, k níž zákazník kliknutím přistoupil, bude v naprosté
většině případů takový právní úkon dostatečně určitý i srozumitelný. I v
případě elektronického business-to-consumer obchodu, kdy je akcentovaná ochrana
nakupujícího, dává použitá technika (vystavení standardní nabídky, v níž se pouze ve formuláři mění
přesně definované údaje) při jen trochu zodpovědném přístupu provozovatele e-shopu
k nesrozumitelnosti a neurčitosti malý prostor.
Principiálně se dá říci, že v případě
click-through smluv nic nebrání splnění požadavku na srozumitelnost a určitost
právního úkonu. V tomto ohledu tedy lze uzavírání smlouvy kliknutím doporučit
jako možný způsob obchodování. Problematika
formy právního úkony byla již hodněkrát diskutovaná, i na stránkách
serveru ITpravo.cz, a ani z hlediska případného požadavku písemné formy nevyplývá pro
click-through smlouvy nepřekonatelná bariéra.
V praxi mohou za určitých okolností vzniknout
spory o to, zda bylo kliknutí projevem skutečné vůle. Představme si dvě malá
tlačítka "SOUHLASÍM" – "NESOUHLASÍM" umístěná těsně vedle sebe. Jedna strana
kontraktu pak může namítat, že na tlačítko "SOUHLASÍM" klikla nedopatřením a
projev vůle má vady, neboť nebyl ve shodě se skutečnou
vůlí.
Ani tento možný problém však nepůsobí v
každodenní realitě elektronického obchodu obtíže při uzavírání click-through
smluv. Prakticky všechny elektronické obchody pracují s potvrzením souhlasu. Po
kliknutí na příslušný ovládací prvek je uživatel dotázán, zda skutečně souhlasí.
Až poté se odešle závazný požadavek na server obchodníka.
Tuto praxi reflektoval i původní návrh direktivy EU o určitých právních
aspektech elektronického obchodu ve vnitřním trhu [2]. V původním znění článku
11 bylo vyžadováno v podstatě totéž, pouze s tím upřesněním, že žádost od potvrzení
musí přijít od provozovatele služeb. Podle návrhu direktivy by tedy nebylo
možné, aby potvrzovací okénko běželo na straně klienta v prostředí jeho WWW
prohlížeče. Místo toho by muselo jít o skript na straně serveru [3].
Tím by se dosáhlo větší jistoty, neboť by
bylo snadno prokazatelné, že skript na straně serveru proběhl. Klientské skripty
jsou obecně méně spolehlivé díky různému prostředí a nastavení klienta, zároveň
se údaje o nich neukládají do log souborů. Z hlediska obchodní praxe byl v této věci návrh direktivy opodstatněný a
nijak nekolidoval se standardními obchodními zvyklostmi. Protože potvrzovací dotaz byl a
je běžnou praxí, nebyla zcela odůvodněná kritika tohoto návrhu direktivy pro
jeho údajnou přílišnou složitost. Protože se takové smlouvy uzavírají on-line, objednání i potvrzení se
odehraje v podstatě naráz, za normálních okolností v rozmezí pár
sekund.
Ukázali
jsme si tedy, že i prosté kliknutí může poskytnout dostatečnou právní jistotu ohledně
všech složek právního úkonu a lze je tedy použít k uzavření smlouvy. Zahraniční
judikatura (převážně z USA) se s tímto názorem již
ztotožnila. Jak bylo
diskutováno výše, i z hlediska českého práva jsou splněny všechny zákonné
požadavky a není odůvodněné očekávat v tom směru nějaké
komplikace.
Pro vymáhání povinností spojených s click-through smlouvami může být problémem
důkazní břemeno a potenciální obtíže spojené s průkazností digitálního záznamu. To
je záležitost především technické ochrany a procesních pravidel. Samotný
fakt, že smlouva byla uzavřena kliknutím namísto podpisem papírové smlouvy nebo
jiným tradičním jednáním, však není kromě výjimečných případů nikterak na
překážku platnosti takového závazku. Z výše popsaného rozboru vyplývá, že kromě
formálněprávních požadavků nemají podobně click-through smlouvy ani praktické
nedostatky, které by nějak bránily jejich širokému
uplatnění.
Poznámky:
[1] ŠVESTKA, Antonín: Občanský zákoník,
komentář, Praha, C. H. Beck 1997
[2] Původní text
návrhu je možné najít na
adrese http://europa.eu.int/ISPO/ecommerce/legal/documents/legalframew/legalen.pdf.
[3] Návrh direktivy o EU o určitých právních
aspektech elektronického obchodu ve vnitřním trhu, článek 11, odst. 1, písm. a): "Smlouva
je uzavřena, když příjemce služby elektronicky obdržel od poskytovatele služby potvrzení přijetí příjemcova souhlasu ..."
(pokračování)
|